
KØBENHAVN: Nu kommer så 46 initiativer, som skal lette kontrollen og administrationen, men det batter ikke, mener Københavns ny beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev (R).
- Nu har ministeren kørt høj profil på at ville forenkle af jobindsatsen i over et år, men selv om dette udspil indeholder fornuftige ting, så er det mangelfuldt både i mængde og tyngde. I samme tidsrum har ministeren indført halvanden ny lovændring på området om ugen. Det kan man kalde at stram-me tøjlerne alvorligt med den ene hånd og løsne en lille smule med den anden. Vores jobkonsulen-ter bruger 45 minutter af hver time på administration og kun 15 minutter på de ledige - det bliver der ikke ændret væsentligt på gennem efter dette udspil, og det er helt utilfredsstillende.
For hver lovændring skal jobkonsulenterne ændre deres praksis og it-systemerne skal laves om. Det er en stor belastning og tidskrævende i arbejdet med at få de ledige i job. De mange løbende lov-ændringer er en løbende belastning for jobcentrene, skriver kommunen.
- Ministeren bør i stedet tage fat om nældens rod. I dag bygger systemet på kontrol af alle detaljer i kommunernes indsats. I stedet bør ministeren droppe sine småforbedringer af loven og i stedet give jobkonsulenter frihed til at coache ledige i arbejde. Så skal kommunerne nok selv organisere en indsats, som giver resultater - for det er jo det, der tæller. Vi har kun fokus på at få folk i job, og vi vil gerne måles på vores resultater, for vi har jo vist, at vi kan.
Københavns Kommunes jobindsats er blandt landets mest effektive. Trods flere skæve eksistenser og misbrugere end andre byer i Danmark er København den af Danmarks seks største byer, som har forholdsvis færrest på overførselsindkomst. Og her er alt med, dagpenge, kontanthjælp, fleksjob, førtidspension, revalidering osv.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.