dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Intensive læringsforløb giver kun små faglige effekter

Korte, intensive læringsforløb hjælper på den korte bane, men har ikke langvarig effekt, viser undersøgelse
27. JUN 2018 6.58

Elever, der deltager i et særligt indrettet og intensivt læringsforløb, oplever en markant faglig forbedring med det samme. Men allerede et år efter er de faglige effekter svære at få øje på. Det viser en undersøgelse lavet af forskere på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.

- Til at starte med kan man se store fremgange på læsning, stavning og matematik. Men et år efter er der lille fremgang med hensyn til læsning og stavning og en lille, men ikke signifikant tilbagegang på matematik i forhold til børn, der går i almindelige klasser, siger lektor ved DPU Christian Christrup Kjeldsen.

Undersøgelsen er den første store evidensbaserede undersøgelse af intensive læringsforløb i Danmark. Forskerne ved DPU har fulgt udviklingen af de tre årgange, der har gennemført intensive læringsforløb i projektet 'Lær for Livet', der er initieret af Egmont Fonden og retter sig mod anbragte børn, der har faglige udfordringer i skolen.

Godt for matematikken
Projektet er et seksårigt læringsprogram med årlige lejre og frivillige mentorer tilknyttet de enkelte børn over flere år. Den første sommerlejr trækker på samme pædagogiske model for intensive læringsforløb, som eksempelvis Løkkefondens Drengeakademiet.

DPU's undersøgelse viser, at nogle børn har gavn af de korte, intensive læringsforløb, mens andre ikke har, siger Christian Christrup Kjeldsen.

- Det, man skal lære af denne undersøgelse, er, at man skal kigge på, hvem det gavner - dem skal man gøre det for - og man skal finde på noget andet til dem, det ikke gavner. Eksempelvis får børn med en svag matematisk baggrund mere ud af forløbet. Generelt får børn, der er bagud rent fagligt, mere ud af forløbet, siger Christian Christrup Kjeldsen.

Han mener, at forventningerne til de faglige effekter af intensive læringsforløb bør justeres. Selv om de langvarige faglige effekter er beskedne, så er det muligt, at forløbene er med til at styrke elevernes generelle trivsel og selvværd.

Det vil forskerne fra DPU undersøge i den næste rapport, der udkommer i efteråret 2018.


Ritzau

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/intensive-laeringsforlb-giver-kun-sm-faglige-effekter

GDPR