dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Hver tredje folkeskole forkorter nu skoledagen

Flere skoler udnytter fleksibilitet til en kortere skoledag
10. OKT 2016 7.07

Hver tredje skole bruger nu aktivt folkeskoleloven til at gøre skoledagen kortere for deres elever, skriver Politiken på baggrund af en undersøgelse, som Epinion har lavet for Undervisningsministeriet. Knap 900 skoler har deltaget i undersøgelsen.

Folkeskoleloven giver skolerne mulighed for at forkorte elevernes skoledag ved at skære ned på de timer, der hedder understøttende undervisning. I stedet kan skolen vælge at have to undervisere i andre timer.

Understøttende undervisning kan være at læsetræne eller tage ud til en mose og studere dyrelivet og på den måde få koblet noget praktisk på den teori, eleverne får i klasselokalet. Antallet af timer til understøttende undervisning varierer alt efter klassetrin og kan eksempelvis være fire lektioner om ugen, og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) er glad for at se, at flere skoler benytter sig af muligheden:

- Det er et stærkt redskab fra folkeskolereformen, som skolerne kan bruge for at give eleverne den bedste skoledag. Ved at benytte sig af lovgivningen kan skolerne styrke det faglige og det sociale i bestemte timer, hvis skolen vurderer, at en klasse har et konkret behov for det, siger hun til Politiken, og også formanden for forældreorganisationen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, kalder det 'enormt positivt'.

I august 2015 viste en undersøgelse fra Undervisningsministeriet, at kun 73 folkeskoler ud af knap 1.300 brugte muligheden mod altså nu hver tredje. Undersøgelsen fra Epinion viser desuden, at skolerne er blevet bedre til at strikke skoleskemaerne sammen på en måde, så de holder sig inden for de sluttidspunkter, som først var hensigten med skolereformen.

Selv om antallet af klasser, der får for sent fri, er faldet siden 2015, får mange klasser dog stadig senere fri, end det var intentionen med reformen. I indskolingen er det cirka en fjerdedel af klasserne, som har undervisning efter kl. 14 mindst en dag om ugen - et tal der i 2015 var på fire ud af 10 klasser i indskolingen.

I udskolingen er det cirka hver anden klasse, som får fri efter kl. 15 mindst én dag om ugen. Til sammenligning var det tal på mellem 60 og 75 pct. af klasserne i 2015, skriver Politiken.

mk

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/hver-tredje-folkeskole-forkorter-nu-skoledagen

GDPR