dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Hørsholm lykkes med at integrere flersprogede børn i almene klasser

Forbedringspunkter er kompetenceudvikling og øget brug af ressourcepersoner, lyder evaluering fra Rambøll
9. MAR 2018 7.12

En evaluering foretaget af Rambøll viser, at Hørsholm-modellen med at integrere flersprogede børn og unge direkte i de almene klasser, skaber resultater. Eleverne tilegner sig hurtigere det danske hverdagssprog og opnår tilhørsforhold i skolen, oplyser kommunen.

Hørsholm Kommune blev i foråret 2016 landskendt for en helt ny praksis, som betyder, at flersprogede børn og unge starter direkte i almene klasser i stedet for modtageklasser. Modellen blev implementeret på baggrund af gode erfaringer fra England og anbefalinger fra OECD. 

Evalueringens formål er at undersøge flersprogede elevers sproglige, faglige og trivselsmæssige udbytte af den nye praksis - og tegner et generelt billede af, at de hurtigere opnår et socialt tilhørsforhold til klassen og skolen, når de integreres direkte i almenundervisningen. Mange elever giver udtryk for, at de trives og er glade for at gå i skole. 

Arbejdet, med at få det bedste ud af børn og unges potentiale for at tilegne sig sproget, for at trives og for at lære mest muligt, er en fælles opgave for alle pædagoger, lærere og ledere i dagtilbud og skoler. Til det arbejde peger evalueringen også på forbedringspunkter. Blandt andet et behov for mere kompetenceudvikling og et øget brug af ressourcepersoner. Det vil indgå i kommunes videre arbejde med at udvikle og forbedre den nye praksis.  

Hørsholm-modellen indeholder en række kerneelementer, som evalueringen retter særligt fokus mod:

  • Visuelle læringsmiljøer
  • Undervisningsdifferentiering
  • Mulighed for sparring med ressourcepersoner
  • Samarbejde med forældre til flersprogede elever
  • Buddyordning

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/hrsholm-lykkes-med-at-integrere-flersprogede-brn-i-almene-klasser

GDPR