
Hvis en ny forsinkelse af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland kan gøre prisen for den 18 kilometer lange tunnel lavere, så skal det udnyttes. Sådan lyder det fra transportminister Magnus Heunicke (S) efter et møde med sin tyske kollega, Alexander Dobrindt.
- Priserne er for høje og skal forhandles ned, og Femern A/S' vurdering er, at det kan lade sig gøre, men at man har størst chance for et godt resultat, hvis man bringer tidsplanen i spil. Så det vil vi gøre, erklærer Magnus Heunicke.
Femern-forbindelsen er i den senest tidsplan sat til at stå færdig i slutningen af 2021, men en opgradering af jernbanen på den tyske side ventes først klar i 2024, og det giver et spillerum, påpeger ministeren.
- I og med at tyskernes melding er, at de er færdige i 2024, så har vi et stykke tid at gå på, og den mulighed vil vi nu afsøge, for at sikre at vi ikke kommer til at betale for meget for den her forbindelse, forklarer han.
Overskridelse med 8,9 mia. kr.
Transportministeren måtte i sidste uge meddele, at de tilbud, som Femern A/S har modtaget på byggeriet af forbindelsen, har overskredet det eksisterende budget med i alt 8,9 mia. kr.
Dermed er den samlede pris for tunnelen, som ved vedtagelsen i 2011 var sat til at koste 40,7 mia kr. i 2008-priser, vokset til 54,9 mia. kr. i 2014-priser.
Hertil kommer en udgift på 9,5 mia. kr. for de danske landanlæg, som skal lede vej- og togtrafikken til tunnelen.
Endnu ingen tidsplan
Ifølge transportministeren er det endnu for tidligt at sige, om ministeriet stiller de tre år fra 2021-2024 til rådighed for Femern A/S for at få prisen forhandlet ned.
- Femern har mulighed for at bruge tidsplanen, men vi har en del erfaring med at bygge store forbindelser, og den viser, at der skal være elastikker i sådan en tidsplan, for at den bliver realistisk at overholde, påpeger Magnus Heunicke over for Ritzau og understreger:
- Jeg vil ikke på nuværende tidspunkt definere en dansk tidsplan. Den må afhænge af, hvilke meldinger vi får fra Femern A/S. Det ville være uklogt for mig at intervenere i den forhandling, som de har med entreprenørerne.
Det vil ikke være første gang, Femern-forbindelsen bliver forsinket. Oprindeligt var projektet sat til at stå færdigt i 2018, men siden er slutdatoen flere gange blevet skubbet.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.