Kort før Folketingets forventede vedtagelse af anlægsloven for den projekterede tunnel under Femern Bælt hersker der endnu stor uenighed blandt eksperterne om, hvor meget trafik en sådan forbindelse rent faktisk vil skabe, skriver Ingeniøren.
Det tyske konsulentfirma DIW Econ er blevet af hyret af rederiet Scandlines, der har stærk interesse i sagen - og har kastet et kritisk blik på den opdaterede trafikprognose, som Femern A/S præsenterede i november sidste år. Heraf fremgik det blandt andet, at en fast forbindelse vil generere 3,7 mio. flere passagerer over bæltet i 2022. DIW Econ kritiserer beregningerne i trafikprognosen, som de kalder uigennemsigtige, og konkluderer, at resultaterne ‘ikke er robuste' og stiller således spørgsmålstegn ved økonomien i hele projektet.
Ikke mindst Femern-prognosens beregninger af, hvor meget trafikanterne kunne tænkes at ville bruge forbindelsen står for skud. Antagelser og usikre parametre gør konklusionerne tvivlsomme, hedder det.
Læs historien i Ingeniøren
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.