Havne, der vender mod øst, får i disse dage ekstra meget is presset ind og skruet op. Tag selv ned til havnen og se det flotte syn.
Vi har mere is nu, end vi havde i 1996, som var sidste isvinter. I mange havne ses 30 - 40 cm is, og alligevel lykkes det havnenes små både at holde sejlrenderne isfri. Ingen skibe er endnu sejlet forgæves til de danske havne. Transporten af varer til søs har været mere stabil end transport på veje og baner, skriver Danske Havne.
- Men det giver sved på panden, at kæmpe med isen, siger formanden for Danske Havne Uffe Steiner Jensen, Fredericia.
- Mange styrmænd og skibsførere i havnene har erfaring med sejlads i isfyldte farvande. De ved hvordan isen arbejder og udvikler sig. Det har været en stor hjælp.
Det koster havnene mange penge at bryde isen dagligt.
- Denne vinter har vist, at vi selv kan løse isbrydningen. Derfor skal havnenes og skibenes betaling til den nationale Istjeneste stoppe nu.
FOTO: For at give et indtryk at arbejdet med isen ses her en situation fra Køge Havn, hvor en coaster 'bakker' ind for at hente metalskrot. Den hjælpes af en havnebåd og tre mobilkraner. Danske Havne.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.