

BORNHOLM: Pladsen er udnyttet til sidste lille frimærke, når Allinge hvert år i uge 24 lægger asfalt til Folkemødet og de mange tusinde besøgende. Men på trods af navnet er politikfestivalen ikke kun forbeholdt folket, tværtimod.
Flere og flere virksomheder og interesseorganisationer har fået øje på muligheden for at påvirke samfundsdebatten og beslutningstagerne.
De møder op i stadig stigende tal. Og ifølge en analyse af sidste års Folkemøde, som kommunikationsbureauet Operate har foretaget, udgjorde de såkaldte professionelle hele 40 pct. af deltagerne.
Hr. og fru Kofoed
Selv om der altså er to professionelle for hver tre almindelige folkemødedeltagere, mener direktøren for Folkemødet, Mads Akselbo Holm, at forholdet er passende.
- Vi er ekstremt glade for, at 60 pct. af dem, der deltager, i højere grad end de øvrige kommer der af egen fri vilje og ikke for at lave lønnet lobbyarbejde eller lignende.
- Det er for mig at se fantastisk, at vi både kan trække hr. og fru Kofoed til samtidig med, at der er også er så mange mennesker her, der udstikker retningen for det fremtidige Danmark, siger han.
Heller ikke Venstre-politikeren Bertel Haarder, der var blandt initiativtagerne til Folkemødet, ser noget problem i fordelingen.
- Man skal huske, at de 40 pct. ikke arbejder hele tiden, og det gør dem ikke til mindre engagerede deltagere, når de ikke lige er på.
- Derfor synes jeg ikke, at det er så slemt. Det er for mig at se fint i tråd med Folkemødets grundtanke om, at alle meninger og synspunkter skal have mulighed for at være repræsenteret, siger Haarder.
Den rigtige retning
Kulturminister Mette Bock (LA) mener også, at deltagermikset ved Folkemødet er passende.
- Hvert eneste år er der kommet flere såkaldt almindelige borgere til, og på den måde synes jeg, at balancen skubber sig i den rigtige retning.
- Men omvendt kommer borgerne også for at møde beslutningstagere og andre, der arbejder i organisationer og virksomheder.
- Den lave distance til magten er netop noget enestående ved Folkemødet, og derfor skal der også være et mix med overvægt af dem, der ikke er der i professionelt øjemed.
Mads Akselbo Holm mener da også at have belæg for, at det voksende antal arrangører, der deltager i Folkemødet, ikke går ud over tilslutningen fra det almindelige publikum.
- Hvis vi skal tro dem, der udbyder færge- og flyrejser, så er der udsigt til, at vi får endnu flere gæster i år, siger han.
Folkemødet har de sidste par år haft et gennemsnitligt dagligt besøgstal på omkring 25.000.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.