Nye udfordringer med en ny læsemetode. Elever, der trods deres særlige behov lærer at læse. Engagerede lærere, der vil dele deres erfaringer med andre. Det er opskriften på Månedens gode eksempel i januar - Byhaveskolen i Svendborg.
Udpegningen af Månedens gode eksempel er den første, siden Undervisningsministeriet og Danmarks Lærerforening besluttede at fortsætte projektet.
Lydbilledmetode
Byhaveskolen er en specialskole for udviklingshæmmede elever og elever med særlige behov. Gennem otte år er de blevet undervist efter læsemetoden 'lydbilledlæsning', der er såkaldt Synthetic Phonics-materiale til den første læseundervisning og specialundervisning.
Metoden er udviklet af Diane McGuiness i USA og fordansket og videreudviklet af tale- og læselærer på Byhaveskolen, Jesper Ege.
Resultaterne er tydelige. For 10 år siden lærte kun 10 procent af skolens elever at læse. En tidlig, systematisk og struktureret undervisning efter metoden har nu fået tallet op på 75 procent.
Det er undervisningsministerens vigtigste mål, at alle børn får de bedste muligheder for at lære at læse. Han ser derfor frem til at møde Byhaveskolens lærere og elever og få et større indblik i deres undervis-ning.
- Læsning er alle fags moder. Uden gode læsekundskaber er det svært at gennemføre en uddannelse. Langt de fleste job indebærer som minimum, at man kan læse manualer og følge instruktioner. Jeg opfordrer derfor til, at andre skoler bliver opmærksom på Byhaveskolens erfaringer og bruger dem aktivt, siger Bertel Haarder.
Skal bredes ud
Anders Bondo Christensen glæder sig også til at besøge den fynske skole.
- Alle børn skal have det rette undervisningstilbud. Det er eksempler som Byhaveskolen, der viser hvor langt man kan nå, når der bliver sat fokus på lærernes muligheder for at levere god undervisning. Lærernes store indsats for børnene er et godt billede på, at folkeskolen er fuld af engagement og nytænkning. Vi skal sikre, at alle børn får de rigtige muligheder, siger han.
Sidste sommer var Byhaveskolen Videnscenterskole for otte normaltbegavede elever med massive læsevanskeligheder samt deres lærere. Eleverne kom fra fem forskellige folkeskoler og blev undervist efter lydbilledmetoden. I dette skoleår fungerer Byhaveskolen som vejleder for lærerne, og de foreløbige resultater er positive.
- Undervisningen efter metoden gør eleverne mere opmærksomme og skærper deres evner til at læse. Efter sommerferien modtog vi en elev fra en kommunal skole, som havde opgivet at lære ham at læse. Vi har allerede set fine resultater, og drengen er lykkelig, fordi han nu kan det samme som alle andre børn. Det er det, det handler om, siger Erik Witten.
Svendborg Kommune ønsker at indføre lydbilledmetoden som et tilbud til elever med massive læsevanskeligheder i hele kommunen.
Månedens gode eksempel
Hver måned peger Undervisningsministeriet og Danmarks Lærerforening på en skole som ’Månedens gode eksempel.’ Formålet er at skabe et positivt billede af det engagement, der bærer folkeskolen, og gøre det muligt for skolerne at drage nytte af andres succeser. Alle ansøgninger om at blive 'Månedens gode eksempel' bliver lagt frem på hjemmesiden www.uvm.dk som en slags database med inspiration til andre skoler.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.