Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

En milliard til den kollektive trafik

Betalingsringen er droppet, men i stedet investerer regeringen massivt i billigere tog- og busbilletter og bedre kollektiv trafik
22. FEB 2012 7.02

FOLKETINGET: Efter fire måneders turbulens har regeringen nu besluttet at opgive den planlagte betalingsring, der skulle løse hovedstadens trængselsproblemer og skaffe penge til en bedre og billigere kollektiv trafik.

Ifølge flere medier bliver tog- og busbilletter nu en halv milliard kroner billigere fra årsskiftet, og den kollektive trafik skal forbedres for yderligere en halv milliard kroner.

De mange penge finder regeringen ved at stramme skattereglerne for leasing- og demonstrationsbiler.

Nedsætter kommission
Regeringen erkender samtidig, at det ikke løser trængselsproblemer og nedsætter derfor en trængselskommission, der senest den 1. januar 2013 skal komme med bud på konkrete løsninger.

Ifølge metroXpress kommer takstnedsættelserne i den kollektive trafik til at gælde hele landet. Det samme gælder investeringerne i bedre bus- og togforbindelser.

Partiformand for SF og udenrigsminister Villy Søvndal (SF) har over for flere medier pointeret, at han selvfølgelig gerne havde set en betalingsring, men omvendt har partiet lyttet til de mange indvendinger. Nu glæder han og partiet sig over de mange penge til den kollektive trafik.

Radikale ønsker roadpricing
Hos Radikale Venstre vil man nu arbejde for at få indført roadpricing hurtigst muligt. Det skal både være med til at mindske trængslen og nedbringe transportens udledning af CO2.

- Vi vil straks i gang med at se på mulighederne for at indføre roadpricing. Teknologien er allerede kendt og kan både mindske trængsel, CO2 og sundhedsskadelige partikler fra trafikken, siger de Radikales trafikordfører Andreas Steenberg.

Den satellitbaserede roadpricingteknologi gør det muligt at differentiere en afgift på kørsel efter tid, sted og køretøjets egenskaber.

Roadpricing indebærer dermed, at det bliver dyrere at køre i København, hvor trafikken er tæt, og billigere eksempelvis at køre om natten og på landet. Til gengæld skal afgifterne på bilkøb sættes ned. 

srl

Foto: http://www.flickr.com/photos/jakecaptive/with/126899286/