En letbane for en betalingsring

Pengene fra den kommende betalingsring om Købehavn bør gå til moderne sporvogne, mener Gladsaxes og Lyngby-Taarbæks borgmestre
7. DEC 2011 7.21

HOVEDSTADEN: Det var ikke hr. og fru hvem som helst, der gik på talerstolen på Trafikministerens konference om en kommende trængselsring omkring København i mandags.

Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst (S) og Lyngby-Taarbæks borgmester Søren P. Rasmussen (V) var med i den forhandlingsgruppe, der fornylig lykkedes med at forhandle en letbane langs Ring 3 hjem til hovedstadskommunerne.

Og nu slår det på papiret umage par atter pjalterne sammen og maner til samarbejde for at skabe vækst og mobilitet i hovedstaden. Karin Søjberg Holst (S) og Søren P. Rasmussen (V) indbyder til samarbejde om et forslag til, hvordan pengene fra en eventuel trængselsring kan bruges til vækst og mobilitet i hele hovedstadsområdet.

Ingen af dem vil diskutere hverken for eller i mod en trængselsring, eller hvor den skal placeres. De forholder sig alene til, at et flertal på Christiansborg tilsyneladende vil have den.

Ny transport til de betalende
- Det, at en letbane langs Ring 3 nu ikke bare er en gammel drøm, men en realitet fra 2020, viser, hvordan vi ved hjælp af samarbejde på tværs af politiske skel og lokale særinteresser kan skabe udvikling og vækst til gavn for alle. Derfor opfordrer vi til, at vi samarbejder om, hvordan vi kan bruge pengene fra en eventuel trængselsring til gavn for alle i Hovedstadsregionen, siger Gladsaxes borgmester Karin Søjberg Holst.

Hun suppleres af Lyngby-Taarbæks borgmester Søren P. Rasmussen (V).

- Det er borgerne i hovedstadsregionen, der kommer til at betale hovedparten af de penge, som en trængselsring vil indbringe i afgifter. Derfor mener vi grundlæggende, at pengene skal kanaliseres tilbage til borgere og virksomheder i hovedstaden. For det er vigtigt, at de oplever, at de til gengæld får en bedre og sammenhængende kollektiv trafik og infrastruktur.

Tre konkrete strækninger
De to borgmestre har fremlagt tre forslag til, hvordan den kollektive trafik i hovedstadsregionen kan forbedres. Det første forslag går ud på at etablere forbindelse til Ny Ellebjerg og videre mod syd forbi Hvidovre Hospital og Brøndby Stadion, og med afstikker til Brøndby Strand. Det andet er en forbindelse fra Nørrebro Station til Brønshøj-Husum og videre til Herlev Hospital og Gladsaxe Trafikplads. Det tredje forslag består i at forbinde Nørre Campus og Metro cityringen med Gentofte Hospital, Lyngby og Danmarks Tekniske Universitet.

- Der er stort potentiale i at udbygge metro-systemet og forlænge nogle af linjerne med letbane eller andre højklassede trafikforbindelser for at skabe forbindelse til den kommende letbane langs Ring 3. Og på helt langt sigt tror vi, det bliver nødvendigt også at øge kapaciteten af S-tog, påpeger Karin Søjberg Holst.

Hovedstaden vækster
Hovedstadsområdet er inde i en rivende udvikling i disse år, og de to borgmestre ser den kommende letbane som et lysende eksempel på et projekt, som understøtter denne udvikling. Letbanen forventes at komme til at flytte 65.000 passagerer i døgnet. Derudover viser analyser, at letbanen samlet set vil resultere i, at et areal svarende til hele det indre København fremover vil blive stationsnært.

Det er i det perspektiv, at de to borgmestre peger på, hvor vigtigt det er, at få sammenkoblet hovedstadens trafikstruktur yderligere, for at understøtte vækst og udvikling i hele den samlede hovedstadsregion. For når der er vækst i Hovedstadsområdet, smitter det af på hele Danmark.

Vigtigt med afværgeforanstaltninger
Begge borgmestre understreger samtidig, at der skal investeres i afværgeforanstaltninger, hvis trængselsringen bliver en realitet.

- Vi vil gerne gentage endnu engang, at en trængselsring ikke må belaste omegnskommunerne og borgene lige uden for ringen, så de både skal betale for at køre deres børn i skole, og samtidig lide under øget trafik og parkerede biler. Det er vigtigt, at der investeres massivt i afværgeforanstaltninger.

Samtidig er det vigtigt, at vi får en åben proces med plads til politiske drøftelser og fornuftig borgerinddragelse. Men når det er sagt, så er det vores klare overbevisning, at jo mere vi står sammen om udviklingen af vores region, jo stærkere står vi, slutter Søren P. Rasmussen.

Foto: http://www.flickr.com/photos/stovak/1271082922/sizes/z/in/photostream/

lcl

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev