Et nyt samarbejde mellem Holstebro Kommune og idé- og designbureauet Hatch & Bloom har skabt en forbedret madservice for ældre. Projektet har allerede vakt opmærksomhed over hele landet som et eksempel på, hvordan såkaldt servicedesign med borgeren i centrum kan skabe markant kvalitetsforbedring.
Ifølge sekretariatschef Poula Sangill fra Social og Sundhed i Holstebro Kommune handler det i virkeligheden om at give ældre medborgere mere livskvalitet.
Vandt projektet
- Holstebro Kommune står over for en stor udfordring i de kommende år. Antallet er ældre stiger, og flere af dem spiser meget lidt, hvilket har stor indflydelse på deres generelle ernæringstilstand. Samtidig viser projektundersøgelsen, at flere ældre oplever det som et personligt nederlag ikke længere at kunne lave sin egen mad, siger Poula Sangill.
Da kommunen som en af fire kommuner vandt en projektkonkurrence hos Erhvervs- og Byggestyrelsen om bedste servicedesign-projekt, var udfordringen derfor klar:
- Nu havde vi for alvor muligheden for at skabe ny og lidt anderledes madservice for vores ældre, forklarer Poula Sangill.
Mere end et navn
Projektet blev til i tæt samarbejde med idé- og designbureauet Hatch & Bloom. Bureauet hjalp kommunen med at se på sig selv og sine services på en ny måde. Gennem besøg hos ældre, inddragelse af en kok, dialog med personalet og en række andre tiltag blev ’Det Gode Køkken’ til.
- Navnet er måske den mindste forandring, men navnet fortæller det hele: Det handler om mad, smag og velvære. Det handler om at give vores ældre en god oplevelse, lige fra maden bestilles, til chaufføren ankommer med maden, og den til sidst står på bordet, siger Poula Sangill.
Myten om kommunal mad
Projektet har medført en række reelle forbedringer, både i service og kvalitet. Men samtidig påpeger Poula Sangill, at projektet også gerne skal medvirke til aflive en række myter om offentlig mad.
- Da vi startede projektet, mødte vi af og til den holdning, at offentlig mad er dårlig industrielt fremstillet mad – smagsløs mad. Men kokken, vi havde med på projektet, var dybt imponeret over vores standard. En tilbagemelding personalet er meget glad for, idet de faktisk gør meget ud af at smage maden til, fortæller Poula Sangill.
Hun mener derfor, at projektet også har været med til at sætte offentlig service til debat. Der mangler ofte større viden om offentlig service og den kvalitet, man hver dag bestræber sig på at levere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.