Den rummelige folkeskole - en fuser

Den rummelige folkeskole - en fuser

DEBAT Unge med ADHD, svage handicap eller lignende problemer skal ikke bare rummes i almindelige folkeskoler, nu skal de også klare sig med mindre hjælp
2. FEB 2012 7.00

Af Ingvald Kamarinum

De danske kommuner er i fuld gang med at efterleve regeringens ønske om at fjerne udsatte unge fra landets specialskoler. Børn, der i mange tilfælde lider af ADHD, autisme eller har en lignende diagnose, bliver i inklusionens navn sendt videre til en normal folkeskole, der skal kunne rumme dem alle.

Samtidig drøfter politikerne lige nu et lovforslag, der vil fjerne specialundervisningen fra 49.000 af de i alt 84.000 skoleelever, der i dag har behov for hjælp til at klare skoledagen. En vanvittig udvikling.

Det lugter...
Det skriger jo til himlen. Først pålægges kommunerne at hive behandlingskrævende unge ud af specialskolerne for at placere dem i almindelige folkeskoler, hvor lærerne ikke er fagligt klædt på til at håndtere ADHD og lignende. Dernæst skal folkeskolerne spare på specialundervisningen, hvilket vil gøre det endnu vanskeligere at tilgodese elever med særlige behov. Jeg har svært ved at se, at der er plads til at være rummelig.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) vil ikke kalde det en spareøvelse på trods af, at nedskæringen medfører ca. 5 milliarder i frigjorte kroner. Pengene skal ifølge ministeren blive i skolesystemet, men der er ingen garanti for, at pengene går til at hjælpe de svage skoleelever.

I sommeren 2011 sad Christine Antorini i opposition, og dengang sagde politikeren ellers 'Det lugter af en spareøvelse' om økonomiaftalen mellem VK-regeringen og KL, som det her udløber af.

Det handler også om penge
Selvfølgelig handler det her også om penge. Men det er klart, at man som børne- og undervisningsminister ikke kan forsvare en besparelse, der rammer udsatte børn og unge. Men det er jo ikke alene dem, det går ud over. Vi må ikke glemme de andre elever, der mister undervisning, når der skal bruges ekstra tid på at samle de vanskelige børn op, for slet ikke at tale om lærerne, der skal løfte hele den krævende opgave.

Så sent som i oktober 2011 slog Niels Egelund, der er professor i specialpædagogik ved Center for Strategisk Uddannelsesforskning på Aarhus Universitet, fast, at det kræver særlig ekspertise at være lærer for elever med ADHD, autisme og andre indlæringsvanskeligheder. Den ekspertise har vi brugt år på at tilegne os på landets specialskoler, og alle mine alarmklokker ringer, når man sådan uden videre tror, at den almindelige folkeskole kan løfte opgaven endda under skærpede omstændigheder.

Derfor er den rummelige folkeskole en fuser i mine øjne, der desværre vil skade langt mere end den gavner.


Ingvald Kamarinum, skoleleder på den privat-offentlige institution Fjordskolen ved Holbæk, en specialskole for børn med særlige behov

 

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev