Hver dag går hundredvis af børn ind til undervisning i private onlineskoler, hvor al undervisning foregår på en skærm, og eleverne sidder derhjemme. Langt hovedparten har det til fælles, at de var i så massiv mistrivsel, at de ikke havde været i skole i måneder og i nogle tilfælde år, da de mødte ind til deres første digitale skoledag.
Fagbladet Folkeskolen har gennemført en rundspørge blandt forældrene på en af landets største private onlineskoler Den Frie Digitale Skole for at finde ud af, om den digitale skoleform kan gøre en positiv forskel for elever med skolevægring.
Her svarer hele 92 procent af over 300 adspurgte forældre, at det har haft en ”positiv” eller ”meget positiv” effekt på deres barns faglige udvikling at gå i den digitale skole. Lignende tal går igen, når spørgsmålet handler om deres barns trivsel.
At matche eleven
- Det er på ingen måde svært, det her, lyder den opløftende udmelding fra stifteren og lederen af Den Frie Digitale Skole, Anni Pilgaard Christiansen, om, hvordan hendes skole tilsyneladende lykkes med eleverne, som ellers ofte har haft så svært ved at gå i skole.
- Når jeg får en ny elev, forsøger jeg at lave det bedste match mellem elev og lærer. Har eleven behov for hård faglighed, så skal jeg have en af de lærere, der er pisseseje til deres fag og bare kører på. Hvis barnets behov kalder på en lærer, der er lidt mere blød og rund, så skal jeg have fat i nogle af de lærere, som er på den måde, siger Anni Pilgaard Christiansen.
Og hvis et barn ønsker en ny lærer eller vil undervises i et andet fag eller på et andet tidspunkt, så får hun det som oftest til at ske.
- De børn, som kommer til os, har det skidt. De har været vant til at blive kastet ind i en klasse, og så skal de bare tilpasse sig. Her får de lov til selv at være med i beslutninger om deres skolegang, fortæller hun.
Mere udbredt
Digital undervisning tegner til helt generelt at blive en mere udbredt metode til at nå elever med ufrivilligt fravær, når Børne- og Undervisningsministeriet til foråret starter et stort forsøg.
Her får op til 30 kommuner de næste fire år lov til at afprøve forskellige måder at gennemføre onlinesygeundervisning på.
Tidligere på ugen udtalte børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) til Fagbladet Folkeskolen, at han har ”rimelig meget fidus til” til onlineundervisning.
-Jeg er jo generelt set meget kritisk overfor skærme, men her tror jeg faktisk, at digitalundervisningen har noget at bidrage med, lød det videre fra ministeren.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.