dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Aviser finder løsning for valgannoncer – men kun på print

Stop for politiske annoncer på både sociale og digitale medier fra 10. oktober.
24. SEP 2025 14.54

Det bliver igen ved KV25 muligt at indrykke en valgannonce i det lokale dagblad, selv om en ny EU-forordning kraftigt har skærpet kravene til gennemsigtighed i politisk annoncering. Step Network, som ejes af mediekoncernen JFM, har i lynfart lavet en database, som gør det rimeligt nemt at opfylde kravene, og som stilles gratis til rådighed for alle medier, skriver MediaWatch.

Derimod er det ikke lykkedes at finde en løsning for politiske annoncer på mediernes nyhedssites. De nye regler ville kræve flere samtykkebokse, der skulle godkendes at brugerne, og det vurderes som ødelæggende for adgangen. Sjællandske Mediers salgsdirektør Peter Fjeldal havde troet på en løsning indtil starten af denne uge, fortæller han, men løsningen er udeblevet.

Danske Mediers adm. direktør Dicle Duran Nielsen oplyser, at organisationen er i dialog med kulturministeren om emnet og har indtryk af, at han prioriterer at finde en løsning, f.eks. ved at få medier friholdt i EU-forordningen. Det er dog stadig uafklaret.

Demokratisk tab

JFMs chefredaktør Peter Orry har tidligere i fagbladet Journalisten vurderet, at de nye regler vil koste koncernen et enkeltcifret millionbeløb, men at det største tab efter hans mening rammer demokratiet, når det bliver sværere at nå ud med politiske budskaber til de vælgere, som hovedsageligt bruger digitale platforme, bl.a. de unge. 

JFM ejer bl.a. JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende og de lokale aviser i Aarhus, Vejle, Randers, Viborg, Horsens, Holstebro, Struer, Ringkøbing-Skjern, Lemvig, Fredericia og Helsingør.

Kravene i den nye EU-forordning fik i sommer techgiganten Meta til at meddele, at man lukkede helt ned for politiske annoncer på Facebook og Instagram i hele EU. Dermed er det både sociale og digitale medier, der bliver lukket land for politiske annoncer, når forordningen træder i kraft 10. oktober, altså om to uger.

ak

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/aviser-finder-loesning-for-valgannoncer-men-kun-paa-print

GDPR