
VESTHIMMERLAND: Socialbedragere findes overalt - fra den tættest befokede by til det tyndest beboede landdistrikt. Således også i nordjyske Vesthimmerland.
Da Vesthimmerlands Kommune i 2009 besluttede at sætte ind overfor social bedrageri var det økonomiske mål for årene 2010 - 2012 på i alt 1.650.000 kr. Det mål er så rigeligt nået.
Indsatsen havde som hovedformål
• at finde og stoppe sager, hvor der sker socialt bedrageri,
• at forebygge socialt bedrageri,
samt at arbejde med indsatsområder, der bl.a. skal være med til at sikre
• korrekte udbetalinger til kommunens borgere,
• at kommunen ikke bliver tilflugtssted for borgere fra andre kommuner,
• effektive samarbejder med andre myndigheder, bl.a. Skat.
Med status primo 2011 er der afsløret socialt bedrageri for ca. 6,5 mio. kr. og samtidig har kontrolteamet foretaget en politianmeldelse af en borger for et bedragerforhold, hvilket må konstateres som en succesfuld indsats fra kommunens kontrolteam, skriver kommunen i en pressemeddelelse.
- Vi må desværre konstatere, at der fortsat er borgere, der prøver at snyde det sociale system, men man må bare sige til dem, at det er en dårlig ide - med de værktøjer vi som kommune må bruge for at fange de sociale bedragere, og som benyttes meget professionelt og succesfuldt af kommunens kontrolteam, der består af to personer, siger borgmester Knud Kristensen (K).
- Som borger i Vesthimmerlands Kommune skal man ikke acceptere, at nogle personer får sociale ydelser, som de ikke er berettiget til. Det belaster kommunens økonomi unødigt meget, og kan på sigt føre til, at kommunen ikke har råd til at hjælpe de borgere der reelt har et behov, slutter borgmesteren.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.