Aarhus-tunnel finansieres af erhvervsskat

Uden om SF har borgmester Jacob Bundsgaard (S) indgået forlig med K og V om at finansiere Marselistunnellen
22. DEC 2011 11.20

AARHUS: Ifølge Aarhus Stiftstidende og Jyllands-Posten er de tre partier enige om at afsætte omkring 400 mio. kr. til tunnelbyggeriet.

Pengene skal komme fra dækningsafgiften, årligt  200 mio. kr., der i dag bruges til at spare op til letbanen. Men allerede i midten af 2016 er letbanen finansieret, og herefter vil S, V og K fastfryse dækningsafgiften på nuværende niveau frem til 2020. Fra dækningsafgiften vil de tre partier anvende cirka 400 mio. kr. til tunnellen.

Aftalen rummer endnu en anden og historisk aftale: Nedtrapning og til sidst helt afskaffelse af den af erhvervslivet forkætrede dækningsafgift.

- Det er rent forligsbrud. I 2005 var vi med i aftalen med S, V og R om at fastfryse dækningsafgiften, og aftalen var, at de samme forligspartier skulle kikke på aftalen igen, når letbanen var betalt. Men nu går borgmesteren helt uden om os, siger Jan Ravn Christensen (SF) til Stiftstidende.

Første etape af det store infrastrukturprojekt er godt i gang og skal stå klar i 2013: Fra motorvejens slutning i Viby ad Åhavevej ind til Skanderborgvej. Anden etape gælder Marselistunnellen.

ka

 

 

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job