
AARHUS: Ifølge Aarhus Stiftstidende og Jyllands-Posten er de tre partier enige om at afsætte omkring 400 mio. kr. til tunnelbyggeriet.
Pengene skal komme fra dækningsafgiften, årligt 200 mio. kr., der i dag bruges til at spare op til letbanen. Men allerede i midten af 2016 er letbanen finansieret, og herefter vil S, V og K fastfryse dækningsafgiften på nuværende niveau frem til 2020. Fra dækningsafgiften vil de tre partier anvende cirka 400 mio. kr. til tunnellen.
Aftalen rummer endnu en anden og historisk aftale: Nedtrapning og til sidst helt afskaffelse af den af erhvervslivet forkætrede dækningsafgift.
- Det er rent forligsbrud. I 2005 var vi med i aftalen med S, V og R om at fastfryse dækningsafgiften, og aftalen var, at de samme forligspartier skulle kikke på aftalen igen, når letbanen var betalt. Men nu går borgmesteren helt uden om os, siger Jan Ravn Christensen (SF) til Stiftstidende.
Første etape af det store infrastrukturprojekt er godt i gang og skal stå klar i 2013: Fra motorvejens slutning i Viby ad Åhavevej ind til Skanderborgvej. Anden etape gælder Marselistunnellen.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.