
Folkeskolens inklusion har længe mødt kritik for utilstrækkelig støtte til elever med diagnoser eller særlige behov. Især støtte til elever med autisme har været en vanskelig opgave for skolerne, og ifølge Autismeforeningens inklusionsundersøgelse for 2021 er der en stigende grad af mistrivsel og skolevægring. Det skriver Kommunen.dk.
Forsker Andreas Rasch-Christensen ser et stort behov for mere specialpædagogisk støtte. Men ressourcerne er knappe, og skal indsatsen lykkes, kræver det handling fra Folketinget. Kommunerne har tidligere efterlyst økonomisk hjælp, og Skolelederforeningen ønsker mere personale.
- Det har altid været det største problem i folkeskolen, vi har haft at arbejde med, og det vil det blive ved med at være. At komme i mål til alles tilfredshed er en umulig opgave, siger Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen.
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) varslede i 2019 et opgør med inklusionen. Siden er der ikke sket mere, men ministeren venter på, at Vive senere på året kommer med en evaluering af den nuværende indsats. Ifølge Socialdemokratiets ordfører på området er det ikke tid til at diskutere, om der skal tilføres flere midler, men at der skal findes nye løsninger.
Abonnenter på Kommunen.dk kan læse hele historien her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.