GENTOFTE: Slots- og Kulturstyrelsen har højst bemærkelsesværdigt valgt at bringe en kommune i retten. TV2 Lorry kan nu fortælle om statens sagsanlæg mod Gentofte Kommune, der kommer i kølvandet på en strid om anvendelsen af fem bygninger, der ligger i Charlottenlund Slotshave.
Gentofte Kommune ønsker med en ændring af lokalplanen at indrette bygningerne, der oprindeligt hørte til Charlottenlund Slot, til 50 nye ungdomsboliger. Det sker, efter at ventelisten på en ungdomsbolig i kommunen over de seneste år er tredoblet til 2.085 unge mennesker, heraf 823 som aktivt søgende.
Men planen om at lave ungdomsboliger i bygningerne afviser Slots- og Kulturstyrelsen, der ejer bygningerne og i dag lejer dem ud som kontorfaciliteter til Ejendomsselskabet Akvarius ApS. Til stor frustration for Gentoftes borgmester, Hans Toft (K).
- De handler fuldstændig hen over hovedet på os uden vilje til at samarbejde. Vi mangler ungdomsboliger i vores kommune, og derfor virker det helt horribelt, at staten lægger sag an for at forhindre, at vi får ungdomsboliger til vores unge, siger han om sagsanlægget fra Slots- og Kulturstyrelsen.
Han oplyser, at det kan være svært at finde plads til nye ungdomsboliger andre steder, fordi Gentofte Kommune er fuldt udbygget.
Bygningerne i Charlottenlund Slotshave husede indtil april 2017 DTU Aqua, der boede op ad det tidligere Danmarks Akvarium. Men da DTU Aqua forlod bygningerne, øjnede Gentofte Kommune muligheden for, at bygningerne i stedet kunne bruges som ungdomsboliger. Manglen har nemlig været voksende, efter at Gentofte Kommune i 2016 blev pålagt at modtage 300 flygtninge og så sig nødsaget til at inddrage 175 eksisterende ungdomsboliger til at huse dem.
Lodret uenighed
Derfor vedtog Gentofte Kommune i juni 2018 en lokalplan for bygningerne i Charlottenlund Slotshave, der betyder, at de fremadrettet skal anvendes som ungdomsboliger. Det får Gentofte Kommune til at erklære statens udlejning af bygningerne til privat erhverv for ulovlig, og de sendte derfor i oktober et påbud om at lovliggøre brugen af bygningerne. Men Slots- og Kulturstyrelsen er lodret uenig.
- Vi står sammen med vores lejere i den her sag. Vi mener ikke, at kommunen har ret i, at det er en ulovlig anvendelse.
- Det vil få store konsekvenser for vores lejere, hvis vi må smide dem på gaden, i særdeleshed økonomisk. Potentielt kan det også få store konsekvenser for vores bygninger, fordi der vil være usikkerhed om, hvad vi egentlig kan bruge dem til, siger Anne Kathrine Kirkegaard, der er enhedschef i Center for Slotte og Haver under Slots- og Kulturstyrelsen.
Stridens kerne er, om de nye lejeres anvendelse af bygningerne adskiller sig fra det, som DTU Aqua anvendte bygningerne til inden ændringen af lokalplanen. For ifølge planloven må ’hidtidig eksisterende lovlig anvendelse’ af en ejendom godt have lov at fortsætte, efter at en lokalplan er ændret.
Det gør sig dog ikke gældende i denne sag, mener Hans Toft.
- Under Danmarks Akvarium var det overordnet set en forskningsmæssig indsats, der blev drevet der. Nu er det direkte liberalt erhverv, der drives, og derfor mener vi ikke, det er fortsat lovlig eksisterende virksomhed, siger han, mens Slots- og Kulturstyrelsen har en helt anden opfattelse:
- DTU har primært brugt stedet til kontorformål og tør forskning, altså at man sidder og arbejder ved skriveborde og computere. Det er også det, som lejemålet bliver brugt til i dag. Derfor mener vi også, at der er tale om mere eller mindre den samme anvendelse, som DTU havde, forklarer enhedschef Anne Kathrine Kirkegaard.
Ifølge en ekspert i planloven, der ikke vil kommentere på den konkrete sag, er det generelt en kompleks vurdering at afgøre, om anvendelsen af en ejendom lever op til planlovens betingelser om ’hidtidig eksisterende lovlig anvendelse`.
- Det handler ikke udelukkende om, hvad der foregår inde i bygningerne, men det kan også handle om, hvorvidt der sker en ændring i forhold til brugen af bygningen og det, der foregår omkring bygningen. Er der for eksempel en ændret færdsel omkring bygningen eller er tidspunkterne eller omfang af anvendelsen af bygningen ændret, siger Helle Tegner Anker, professor i jura ved Københavns Universitet.
Usædvanligt at stat og kommune ender i retten
Ifølge hende er det langt fra hverdagskost, at staten trækker en kommune i retten i en strid om anvendelsen af planloven.
- Nej, det er det ikke, og man kan da også undre sig over, at to offentlige instanser ikke kan sætte sig ned og finde ud af at løse det her, men i stedet ser sig nødsaget til at gå til domstolene. For i de fleste tilfælde vil sådan en uenighed blive behandlet af Planklagenævnet, forklarer hun.
Det frustrerer også Gentoftes borgmester, at Slots- og Kulturstyrelsen ikke besluttede sig for i første omgang at klage over kommunens påbud til Planklagenævnet, men i stedet skrider direkte til en retssag.
Dermed ender skatteyderne i Gentofte altså reelt med at skulle spæde til regningen for advokater på både den ene og den anden side af vidneskranken.
- Nu har de valgt at gå ud i en omkostningstung retssag i stedet for at bruge det klagenævn, som de beder alle andre borgere om at gøre. Det er en stor rodebutik både retsmæssigt og proceduremæssigt, synes vi. Men vi tager retssagen, som den kommer, og giver selvfølgelig ikke op over for det standpunkt, som vi har, siger borgmester Hans Toft.
Anne Kathrine Kirkegaard fra Slots- og Kulturstyrelsen er til gengæld af den opfattelse, at man har gjort, hvad man kunne, for at finde en løsning på striden.
- Vi har forsøgt at gå i dialog med Gentofte Kommune for at finde en samlet løsning for bygningerne herude, der også tilgodeser bygningernes tarv. Det er trods alt det, Slots- og Kulturstyrelsen er sat i verden for.
Retssagen mellem Gentofte Kommune og Slots- og Kulturstyrelsen er endnu ikke berammet. Men så længe sagen kører, får lejerne under alle omstændigheder lov at blive boende.
MG
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.