
ODENSE: Projektet Gade til By omdanner den firsporede Thomas B. Thriges Gade til en ny, bilfri bydel med boliger, byrum og underjordisk parkering. Fredag den 4. oktober åbner anden og sidste del af p-kælderen under Thomas B. Thriges Gade, oplyser Realdania.
Den nye parkeringskælder har to funktioner: Dels sikrer anlægget en tryg og nem parkering. Og ved at sende bilerne under jorden, bliver der samtidig frigivet plads til mennesker og aktivitet i gadeplan.
Visionen med Fra Gade til By er sammenhængende byrum og et bæredygtigt byliv, som kan være med til at fortsætte udviklingen af Odense som en attraktiv storby. Ambitionen er, at flere og flere borgere og erhvervsdrivende vil søge mod Odense, og det sammenhængende parkeringsanlæg under terræn sikrer parkering som en del af bylivet. P-kælderen, der har fået navnet Odense P, er bygget i to etager og har direkte forbindelse til den nordlige del af kælderen, som stod færdig i 2016.
Der er i alt 1.000 p-pladser i hele anlægget, som også har fem ind-og udkørsler. Indkørslerne fra Nørregade, Hans Mules Gade og Thomas B. Thriges Gade åbnede i 2016, mens indkørslen fra Albanigade åbnes sammen med den sydlige p-kælder. Den sidste indkørsel fra Skt. Knuds Plads ved Odense Rådhus åbner i 2021, når byggeriet af en stor karré med lejligheder står færdig over jorden.
MG
Fakta om Fra Gade til By
- Fra 2013 til 2020 omdannes den firesporede Thomas B. Thriges Gade til et bilfrit byrum med boliger og letbane midt i Odense. Det er det mest gennemgribende byomdannelsesprojekt i Odenses historie.
- Projektet er et partnerskab mellem Odense Kommune og Realdania.
- I hele projektet bygges ca. 53.000 etage m2 med ca. 300 boliger og 500 arbejdspladser.
- Projektet koster 972 mio. kr., hvoraf Realdania og Odense Kommune hver betaler 255 mio.kr. Det resterende beløb på 462 mio. kr. finansieres ved salg af byggeretter og p-anlæg.
Fakta om Odense P
- I oktober 2016 åbnede Fra Gade til By den nordlige del af p-kælderen med plads til ca. 500 biler.
- Byggeriet af den sydlige p-kælder startede i foråret 2017 som stor-entreprise udført af Züblin a/s og en lang række lokale entreprenører.
- Den sydlige p-kælder er forbundet til den nordlige del med en tunnel.
- Hele anlægget er ca. 40.000 m2 stort og har en samlet kapacitet på lige knap 1000 p-pladser.
- Der er desuden cykelparkering, motorcykelparkering og ladestandere til el-biler i p-kælderen.
- Ved åbningen 4. oktober vil der være 4 op- og nedkørsler til p-kælderen.
Den 5. og sidste opkørsel åbner i 2021, når husene over jorden er bygget færdige. - Når husene over jorden står færdige, vil det være muligt at åbne alle kælderens trappetårne, så der i alt er 22 trappetårne til gadeniveau – heraf 11 med elevator.
Kilde: Realdania
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.