Hverdagssnak forbedrer småbørns sprog
Foto: Martin Gravgaard

Hverdagssnak forbedrer småbørns sprog

Mellem 9 og 44 pct. af børn i dagpleje og vuggestue får gavn af en målrettet sproglig indsats, viser forskningsprojekt.
4. MAR 2019 14.40

Små børn kan lære komplicerede ord om fx vejret og familien via en målrettet indsats over 20 uger. Det ruster dem til bedre at lære og forstå mere vanskelige ord om for eksempel tid og sted.

Det viser forskningsprojektet ‘Vi lærer sprog’, der er afprøvet på 5.000 børn i 13 kommuner landet over gennem to år.

I projektet har 257 vuggestuer og dagplejer testet en 20 ugers indsats, hvor personalet hver uge har arbejdet med at lære børnene specifikke ord. Det gjorde de blandt andet ved at tale med børnene om ordene ved fælles aktiviteter, på legepladsen og på puslebordet.

Resultaterne viser, at den samlede indsats i projektet har øget børns læring med mellem 9 og 44 pct., at det stort set er alle børn uanset baggrund, der har gavn af indsatsen, og at det både har effekt på børn i vuggestue og dagpleje.

- Vi kan også se, at hvis man ikke gennemfører indsatsen med en vis styrke, så er der ikke nogen effekter. Så man skal anvende de minimumsanbefalinger, vi har opsat, før det har betydning for børns sprog, siger professor og leder af projektet fra TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet, Dorthe Bleses.

Egedal, Gentofte, Gladsaxe, Halsnæs, Horsens, Ikast-Brande, Morsø, Randers, Skive, Sorø, Tårnby, Vesthimmerland og Aabenraa kommuner har deltaget i forskningsprojektet.

 

Abonnenter på kommunen.dk kan læse hele artiklen her.

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt