Efter flere alarmsignaler om økonomien i Togfond-planen med elektrificering, nye jernbanestrækninger og timedrift mellem de største byer, viser de seneste beregninger fra Finansministeriet nu, at det manglende beløb er hele 15,5 mia. kr. Det vil sige, at over halvdelen af finansieringen er forduftet som følge af faldende oliepriser.
Togfonden blev i 2014 af den daværende regering sammen med rød blok og Dansk Folkeparti skruet sådan sammen, at den skulle få de nødvendige 28,5 mia. kr. fra beskatning af nordsøolie til en forventet pris på 121 dollar pr. tønde. Men olieprisen var ved regeringsskiftet sidste sommer kun på det halve, 60 dollar pr. tønde og siden er den faldet yderligere til 35-40 dollar pr. tønde.
- Konsekvensen må være, at vi tilpasser ambitionsniveauet. Derfor må vi sammen med partierne nu sætte os ned og finde ud af, om der er noget, vi kan aflyse, eller om der er noget, der skal udskydes, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) til Berlingske.
Det er en udsigt, der giver rynkede pander i Aarhus, Odense og Esbjerg.
- Det er afgørende vigtigt for Danmark, at der bliver kortere afstand mellem landsdelene. Og for Aarhus og den østjyske vækstregion at vi bliver bedre forbundet med resten af Jylland, Fyn og hovedstadsområdet, siger Aarhus' trafikrådmand Kristian Würtz (S), mens Odense-borgmester Anker Boye (S) opfordrer Christiansborg til at koncentrere sig om sin hovedopgave: at sikre infrastrukturen.
- Det er helt afgørende for samfundet, erhvervslivet og de fire store byers udvikling. Her er timemodellen et helt afgørende element. Der kan komme udfordringer med finansieringen. Så må man løse dem og ikke ødelægge projektet. Danmark har ikke råd til, at Christiansborg i tide og utide ryster på hånden, siger Anker Boye.
Også Esbjerg-borgmester Johnny Søtrup (V) opfordrer til at finde de nødvendige penge andetsteds, mens Vejle-borgmester Arne Sigtenbjerggaard (V) modsætningvis er udmærket tilfreds med udsigten til at det smuldrende budget måske koster den planlagte togbro over Vejle Fjord livet. Broen skulle skære otte minutter af rejsetiden men også føre toget uden om Vejle.
Ritzau+mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.