Mens patienter i hovedstaden risikerer at vente på skadestuen i 10-12 timer, så har en telefonsluse til skadestuen i Østjylland allerede for år tilbage reduceret ventetiden for patienterne til skadestuen. I Aarhus er 95 pct. af dem, der søger ind på skadestuen, i behandling inden to timer efter ankomsten. 80 procent venter ikke længere end en time, og godt hver femte kommer i behandling få sekunder efter, at de er trådt ind af døren, skriver Århus Stiftstidende.
I 2003 indførte det daværende Aarhus Amt en telefonsluse på sine skadestuer. Det er siden udvidet til også at omfatte Horsens Sygehus' optageområde i det gamle Vejle Amt. I dag modtager skadestuevisitationen næsten 80.000 opkald om året. Over telefonen kan sygeplejersker give gode råd om smertelindring eller måske vejlede, så patienten slet ikke behøver at tage på skadestuen. Måske er den bedste løsning et besøg hos egen læge næste dag.
Restgruppen på fem procent, der venter over to timer, skyldes ifølge sygehusledelsen, at alt ikke kan planlægges.
- Står vi med to trafikulykker og tre svære medicinske tilfælde på en gang, så må en såret finger vente til fordel for et blødende pulsåresår, siger overlæge og chef for skadestuen Bent Erling Lindblad til Århus Stiftstidende.
tsp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.