dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Ledere kan med fordel gøre brug af omdømmeledelse.
ChatGPT/DK Nyt

Tror du, at andre ser negativt på din arbejdsplads?:
Så er du nok utilfreds med dit job

Ny forskning peger på, at medarbejderes opfattelse af arbejdspladsens omdømme påvirker deres jobtilfredshed. Vejen ud er omdømmeledelse.

Hvordan tror du, at andre mennesker ser på den organisation, du arbejder i?

Svaret er faktisk ret relevant for din tilfredshed på jobbet, viser studier fra Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse.

- I vores studie ser vi hverken på omgivelsernes opfattelse af organisationen eller på medarbejdernes opfattelse af organisationen, men derimod medarbejdernes opfattelse af, hvordan andre ser organisationen, forklarer Mette Østergaard Pedersen, der er en af forskerne bag det nyligt udgivne studie, og fortsætter:

- Det kan være væsentligt, fordi det organisatoriske omdømme kan blive et spejl, som medarbejderne skal se sig selv i – uagtet deres egen positive eller negative vurdering af organisationen.

Studiet peger på, at medarbejdernes opfattelse af organisatorisk omdømme kan påvirke deres egen jobtilfredshed, fordi de kan internalisere omgivelsernes syn både på godt og ondt.

- Hvis man som medarbejder har en opfattelse af, at omgivelserne – fx de borgere, som man yder en service for – synes, at man leverer et godt stykke arbejde, så kan ens arbejde også føles mere meningsfuldt, og man føler sig måske også mere kompetent. Oplevelsen af mening og kompetence er nogle af de psykologiske grundbehov, som vi fra andet forskning ved er forbundet positivt med motivation, siger Professor Lotte Bøgh Andersen, medforfatter på studiet. 

Ledelse med fokus på omdømme

Ved hjælp af et såkaldt panelstudie har forskerne kunne påvise en sammenhæng mellem medarbejdernes opfattelse af omdømmet og deres jobtilfredshed.

Fordi det organisatoriske omdømme spiller en rolle, kan det være meget relevant for ledere at være opmærksomme på omdømmet og aktivt arbejde med det i deres ledelsestrategier.  

Hvis omdømmet er positivt kan ledere med fordel fremhæve dette for sine medarbejdere, mens et negativt omdømme kan ændres gennem omdømmeledelse, forklarer Professor Heidi Houlberg Salomonsen.

- Det handler om, at når man kommunikerer til de eksterne aktører tager afsæt i organisationens vision og det positive bidrag organisationen leverer til samfundet, men også at identificere og prioritere mellem de eksterne aktører man kommunikerer til, siger hun.

Læs mere om omdømmeledelse her.

SRS

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/saa-er-du-nok-utilfreds-med-dit-job

GDPR