Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

S vil strømline kommunale hjemmesider

Kommunerne kan spare 68 mio. kr. på driften af hjemmesider, hvis de bliver bedre til at samarbejde digitalt. S foreslår i første omgang en frivillig ordning
2. MAR 2012 12.27

Af Camilla Boyhus Madsen, [email protected]

Alle af landets 98 kommuner har valgt at lave individuelle og forskelligartede hjemmesider. Men det koster at udvikle og vedligeholde hjemmesiderne, derfor bør kommunerne blive bedre til bruge fælles løsninger, mener Socialdemokratiets IT-og teleordfører, Trine Bramsen.

Initiativet kommer i forbindelse med regeringens digiitaliseringsstrategi, der betyder, at 80 pct. af al kommunikation mellem borgerne og offentlige instanser skal foregå digitalt fra 2015.

Store dele af indholdet på kommunernes hjemmesider er identisk, alligevel bruger kommunerne ifølge Trine Bramsen ca. 600.000 kr. hvert fjerde år på at nyudvikle deres hjemmesider. Der er derfor penge at hente for kommunerne ved at samarbejde fremfor at udvikle individuelle modeller.

Borgere opgiver på halvvejen
Derudover er en strømligning også til gavn for borgerne, der vil få lettere ved at at finde vej i det digitale vildnis. En opgørelse fra KL viser, at der idag er stor forskel på, hvor gode borgerne i forskellige kommuner er til at benytte selvbetjening, hvilket hænger sammen med brugervenligheden på kommunernes selvbetjeningssystemer.

Jørgen Kristensen Rasch, formand for Foreningen af Kommunale IT-chefer, forholder sig positivt overfor forslaget, hvis det kan være med til at gøre borgernes digitale vej mere farbar.

- Det vi ser med vores egne hjemmesider er, at mange borgere giver op på halvvejen. Det har stor betydning, at en borger kan komme ind og få den rigtige information, siger han til dknyt.

Derimod mener han ikke, at besparelsen i sig selv er et incitament for kommunerne.

- 68 mio. kr. på lokal hjemmesidedrift er ikke det store set i et samlet budget for kommunerne. Man skal i stedet fokusere på den lange bane, hvor der kan skabes en adfærdsændring. Her kan en fælles strømlining af hjemmesider give effekt og understøtte udviklingen positivt.

Sekretariats- og udviklingschef i Frederikssund Kommune, Morten Egeskov, mener også, at initiativet er godt, hvis det kan være med til at styrke de fælles selvbetjeningsløsninger. Men han slår fast, at kommunerne skal have lov at beholde deres individuelle præg på udformningen, og at detailstyringen ikke må tage overhånd.

Kontant belønning
Hvis kommunerne skal komme ud af starthullerne bør initiativet være mere end en frivillig ordning, mener Sidsel Skovborg, projekchef i Frederiksberg Kommune.

- Man skal belønne dem, der går forrest. Der er i forvejen afsat midler til digitaliseringsløsninger, og jeg mener de i højere grad skal rettes mod de kommuner, der går sammen om innovative løsninger, siger hun til dknyt.

Foto: http://www.flickr.com/photos/markhillary/4754561540/sizes/z/in/photostream/