Roskilde erstatter diesel med renere og mere lydsvagt brændstof

Alt diesel er blevet erstattet med brændstoffet GTL - Gas to liquid.
5. AUG 2020 12.31

ROSKILDE: Ingen sort dieselrøg og færre skadelige partiker er den umiddelbare gevinst ved, at Materielgården i Roskilde skifter brændstoffet ud til en mere miljøvenlig type. Men fremover vil lastbilerne og traktorerne også støje mindre på gader og veje, end de før har gjort  

Selvom materielgården har skiftet en hel del af de små varebiler og lastvogne ud til el-drift, så er teknologien endnu ikke nået til, at det tunge grej også kan køre på el.
 
Lastbiler til asfaltarbejde, traktorer til at feje og rydde sne og mange andre specialiserede køretøjer - de har dieselmotorer. Og Materielgården har så mange af dem, at de som minimum bruger 125.000 liter diesel årligt.

Men det er slut nu. Alt diesel er blevet erstattet med et brændstof, der hedder GTL, og som står for Gas to liquid.

Renere brændstof

Det er desværre stadig et fossilt brændstof, da det bliver raffineret fra naturgas i stedet for råolie, men som overgangsløsning frem mod brint eller el på de store maskiner, er det en del bedre end traditionel diesel.

Maskinerne vil ikke længere sende dieselos ud, og motorerne vil også støje mindre. Og selvom det er usynligt, så er det væsentligste nok, at GTL reducerer de skadelige partikler med 20-30 pct. i forhold til diesel.

Ulempen er, at prisen er ca. en krone højere pr. liter end traditionel diesel.

Men ifølge driftschefen på Materielgården, Carsten Leth, så er der tale om et 'renere' brændstof, som blandt andet ikke giver problemer med tilstoppede partikelfiltre - som maskinerne ellers har døjet meget med. Så den ekstra udgift kan hurtigt vise sig at være tjent ind på lavere værkstedsregninger. 

ka
 
 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt