dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Robotterne Skip og Færdignan tager over i Københavns byggesagsbehandling

Kommunale ventetider på byggesager halter bagud. Nu skal en håndfuld robotter sætte fut i mekanikken i Københavns Kommune.

KØBENHAVN: København har nu taget en række robotter i brug for at sikre en hurtigere sagsbehandlingstid for byggeansøgninger. Robotterne kan indhente kostbar tid ved at udføre en række opgaver, som ellers tager længere tid for den menneskelige medarbejder. Det oplyser kommunen. 

Robotterne er et tiltag, der er kommet sig af, at budgetpartierne EL, K, R, V, ALT, LA og DF afsatte yderligere 11,2 millioner kroner til en øget digitaliseringsindsats, så de digitale løsninger kan blive implementeret i højere grad i kommunens daglige arbejde.

Og der er især behov for at skrue op for tempoet på byggesagerne. 

- Det skal gå hurtigere med at få en byggetilladelse, end det gør i dag. Sagsbehandlingstiden skal kort og godt ned, og den er godt på vej. Robotter kan hjælpe med at spare tid i sagsprocessen, og derfor er de en vigtig brik i Københavns indsats for at få bugt med lange sagsbehandlingstider, og jeg er glad for, at der er politisk opbakning til at udvikle smarte, tekniske løsninger og robotter, for vi kan se, at det batter, siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL). 

Umiddelbart viser prognosen, at sagsbunken være afviklet i juli 2023, hvor de nationale servicemål også vil være overholdt for nye sager - i gennemsnit. 

hss

"Mød" robotterne

Skip: Robotten Skip sender et mangelbrev ud, hvis der mangler et dokument i en byggeansøgning, eller alle felter ikke er udfyldt.

Færdignan: Robotten Færdignan møder byggeansøgerne først i den afsluttende fase. Han står for at sende afgørelser ud.

LukkeLise: Robotten LukkeLise lukker automatisk gamle sager, så byggesagsbehandlerne ikke skal bruge tid på at gøre det manuelt. 

Ændrea: Robotten Ændrea kan gennemse et enormt materiale og se, om der er nye oplysninger, byggesagsbehandleren skal forholde sig til. De hurtige robotøjne hjælper med at spare sagsbehandlerressourcer.

ByggeBob: Robotten ByggeBob vil gerne have orden i sagerne. Hvis et dokument er indscannet forkert, vender han det f.eks. om, så byggesagsbehandlerne ikke skal gøre det manuelt. ByggeBob kan også oprette nye sager. Det tog tidligere 40- 45. min. for en medarbejder at oprette en sag manuelt. Byggebob har kun brug for ca. 5 min, og han arbejder hele døgnet.  

Absalon: Robotten Absalon træder til i den afsluttende fase, så hvis der kommer nye dokumenter på en sag kort inden afgørelse, lægger robotten dem på sagen.

Kilde: Københavns Kommune

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/robotterne-skip-og-faerdignan-tager-over-i-koebenhavns-byggesagsbehandling

GDPR