DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Stillinger

Reglerne svækker mulighederne for mere kontrol

KL mener, regeringen bør se på, hvordan kommunerne får bedre muligheder for at afsløre socialt bedrageri
12. DEC 2011 16.23

KMD's nye undersøgelse af omfanget af og danskernes holdning til socialt bedrageri skønner, at der bedrages for 7-12 mia. kr., og at kommunerne i dag kun fanger 3-5 procent, hvilket svarer til 350 mio. kr. Undersøgelsen viser samtidig, at der er stort potentiale for at øge kontrollen, men mulighederne svækkes af de nuværende regler, skriver KL i en pressemeddelelse.

- Vi er ude i en benhård prioritering i den offentlige sektor, og vi skal ikke acceptere, at nogle borgere snyder kollektivet og velfærdsstaten. Kommunerne gør allerede meget for at få fat i de sociale bedragere, men vi kan gøre meget mere, og det er derfor nødvendigt med en politisk diskussion på området, så det fx bliver muligt at sammenkøre registre. På den måde vil vi kunne fange mange flere, siger formand Jan Trøjborg (S).

- KL efterlyser konkrete regelforenklinger for at reducere bureaukrati, dobbelt arbejde og dårligere service til borgerne. Derfor har vi netop sendt et høringssvar til regeringen om forslaget til lov om Udbetaling Danmark. Det er helt afgørende, at Udbetaling Danmarks særlige muligheder for at analysere sager på tværs af landet ikke svækker de lokale kompetencer, som i dag er i kommunerne, siger Jan Trøjborg.

- Derudover skal vi øge udnyttelsen af oplysninger på tværs af forvaltninger og myndigheder. Det er nødvendigt, at der skabes lettere adgang til at samkøre registre. Vi skal også forenkle loven og fx have den samme betydning af ordet 'indkomst' i lovgivningen, siger KL-formanden.

I et høringssvar til regeringen foreslår KL helt konkrete regelforenklinger. Bl.a. skal kommunerne have hjemmel til at lave udkast til afgørelse, så borgeren ikke risikerer at få to forskellige afgørelser om det samme sagsforhold fra hhv. Udbetaling Danmark og kommunen. Det er afgørende for en god borgerservice, at borgeren sikres mod forskellige afgørelser på baggrund af det samme sagsforhold.

mou