
Anført af innovationsminister Sophie Løhde (V) vil regeringen gøre op med mangelfuld service i den offentlige sektor. Målet er bedre velfærd i hverdagen, og første skridt bliver at skabe bedre ledere i landets daginstitutioner, på skoler, plejehjem og hospitaler.
Derfor søsætter Sophie Løhde (V) en særlig ledelseskommission, der skal forbedre såvel kvaliteten af velfærden som arbejdsglæden for medarbejderne, skriver Berlingske. Kommissionen markerer startskuddet til en stort anlagt reform af hele den offentlige sektor, der beskæftiger omkring 800.000 mennesker og årligt forbruger 540 mia. kr.
- Ledelse er i sidste ende afgørende for, hvilken kvalitet du og jeg møder som borgere i vores velfærdsinstitutioner, og vi har en ambition om at forny den offentlige sektor og sikre, at vi kan levere højere kvalitet i vores velfærdsydelser end i dag, siger Sophie Løhde til Berlingske.
Ledelseskommissionen præsenteres onsdag og skal om ti måneder komme med konkrete forslag til, hvor den offentlige sektor kan ledes og drives bedre. Den nedsatte kommission bliver en del af en samlet reform af sektoren, der også ventes at stille skarpt på blandt andet mindre bureaukrati og anvendelse af ny teknologi.
Der gemmer sig 'et kæmpepotentiale' i en reform af den sektoren, men der er en række faldgruber. Det siger professor Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet der har speciale i offentlige ledelse og økonomistyring.
- Man er nødt til at komme ned i detaljen, når man skal finde 'best practice'. Det er billedligt talt ikke nok at vide, at pillen virker, for hvis vi ikke ved, hvorfor den virker, kan vi ikke bruge den andre steder, siger han til Berlingske.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.