
Regeringen ønsker at understøtte lærer i at undervise i kontroversielle emner som krigen mellem Israel og Hamas, kønsidentitet, selvmord og Muhammedkrisen. Sidstnævnte vil de gøre obligatorisk i folkeskolen.
Initiativet kommer på baggrund af en undersøgelse, der har vist, at næsten hver fjerde lærer i grundskolen og gymnasiet har undladt at undervise i mindst ét emne, som de finder kontroversielt.
Regeringen vil derfor arbejde videre med muligheden for at gøre Muhammedkrisen til en del af historiekanonen i folkeskolen, og undersøge hvordan de kan understøtte lærer, ledelser og kommunalt ansatte i arbejdet med kontroversielle emner.
Regeringen vil arbejde videre med fire følgende initiativer
- Afdække muligheden for obligatorisk undervisning i Muhammedkrisen i folkeskolen: For at understøtte, at alle elever undervises i Muhammedkrisen i løbet af deres skolegang, igangsættes et arbejde med at afsøge muligheden for obligatorisk undervisning i Muhammedkrisen. Det skal ske via en tilføjelse til historiekanonen i folkeskolen.
- Finansiering af en ekstern aktør til understøttelse af grundskoler og gymnasier: Regeringen vil sikre muligheden for, at grundskoler og gymnasier kan få hjælp af en ekstern aktør i arbejdet med undervisning i bl.a. ytringsfrihed og kontroversielle emner som fx Muhammedkrisen. Der afsættes derfor finansiering til en ekstern aktør, der kan understøtte grundskoler og gymnasier, der har behov for det.
- Styrelsen for Undervisning og Kvalitet laver anbefalinger til grundskoler og ungdomsuddannelser: Styrelsen vil sørge for materiale målrettet lærere, ledelser og relevante kommunale ansatte med viden og inspiration til undervisning i kontroversielle emner. Anbefalingerne udarbejdes i to versioner, en til grundskoler og en til ungdomsuddannelser.
- Dialog med parter på grundskole- og gymnasieområdet: Regeringen vil sikre dialog med foreninger, lokale skoleledelser og interessenter på grundskole- og gymnasieområdet for at sikre, at opbakningen til at undervise i kontroversielle emner bliver en fælles opgave, der også løftes lokalt.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
MBH
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.