
VARDE: Samtidig betyder det digitale system, at kommunerne skal bruge mindre tid på at svare på telefoniske henvendelser fra borgerne. Det frigiver ressourcer hos de kommunale medarbejdere, der dermed får mere tid behandlingen af byggesagerne, så de kommer hurtigere igennem systemet, oplyser KMD.
Varde Kommune har været med til at udvikle systemet for at give kommunens borgere bedre service. Her er der stor tilfredshed med systemet:
- Vi har fået positiv respons fra borgere og byggefagfolk. De kan hurtigt ved egen hjælp danne sig et overblik over, hvor langt vi er kommet med behandlingen af deres byggesag i stedet for at skulle ringe og bede om status på sagen. Samtidig har implementeringen af 'Følg din byggesag' været en rigtig god anledning til at få kigget vores procedurer efter i sømmene og stramme op, der hvor det var muligt. Så alt i alt har det givet en væsentlig effektivisering af arbejdsgangene og sagsbehandlingen, siger Ane Volf, teamchef for byggesagsafdelingen i Varde.
Også Faxe, Taarnby og Aalborg har købt systemet.
Fakta om 'Følg din byggesag'
• Online-service på kommunens hjemmeside - mulighed for at se status på byggesag 24/7.
• Giver bedre forståelse for sagsbehandlingstiden og information om, hvad der sker i sagen (fx manglende dokumentation - afventer bilag fra borger, i høring osv.)
• For at lette tilgangen, anvender løsningen ikke logon og password - adgang kræver blot, at man er i besiddelse af byggesagskode (som kan deles af flere hos ansøgeren).
Derfor er systemet nyttigt for kommunen:
• Færre telefoniske og personlige henvendelser om en allerede ansøgt byggesag.
• Hurtigere sagsbehandling og mere ensartet sagsbehandling og kvalitet.
• Henvendelser kan håndteres af borgerservice (front desk).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.