dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Thomas Lekfeldt, Ritzau Scanpix.

Ombudsmanden om god forvaltningsskik: Ikke nok bare at rette fejlen

Myndigheder bør forklare og beklage væsentlige fejl over for borgerne, lyder det fra ombudsmanden
13. MAR 2018 10.49

Hvis en myndighed har begået en væsentlig fejl over for en borger, er det ikke uden videre nok blot at rette fejlen. Myndigheden bør ofte også forklare borgeren om fejlen og i visse tilfælde beklage. Det følger af god forvaltningsskik.

Det skriver ombudsmanden i et brev til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg. Han skriver endvidere, at udvalget skulle have forklaret en tidligere selvstændig om den væsentlige sagsbehandlingsfejl, der førte til, at han i første omgang blev pålagt at betale 2 ½ års dagpenge tilbage.

Et beløb svarende til 466.090 kr. før skat og renter. Udvalget havde krævet pengene tilbagebetalt, fordi udvalget mente, at manden ikke var ophørt med sin virksomhed.

Manden klagede til ombudsmanden, og det blev efter ombudsmandens mellemkomst klart for udvalget, at det havde begået en væsentlig fejl: Udvalget havde overset, at manden rent faktisk ikke havde haft aktiviteter i sit selskab, mens han modtog dagpengene.

Udvalget besluttede derfor, at manden ikke skulle tilbagebetale dagpengene, og forklarede, at der var foretaget en ny vurdering. Manden fik altså ikke noget at vide om, at der var begået en fejl, ligesom han heller ikke fik nogen beklagelse. Og det burde han altså have fået, slår ombudsmanden nu fast:

- Når der sker en så væsentlig fejl i sagsbehandlingen, som Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg nu har redegjort for, er det god forvaltningsskik at forklare fejlen over for den berørte borger og samtidig beklage. Det kan være med til at genopbygge borgerens tillid til systemet, siger Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen. Han tilføjer, at der er tale om principper, som gælder generelt i tilfælde, hvor en offentlig myndighed begår væsentlige fejl over for en borger.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg har efterfølgende redegjort for fejlen over for manden og beklaget sagsforløbet. Ombudsmanden foretager sig derfor ikke mere i sagen.

rp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/ombudsmanden-om-god-forvaltningsskik-ikke-nok-bare-at-rette-fejlen

GDPR