
KØBENHAVN/GLADSAXE: Projektet ”Styrket indlæring, bedre skolegang”, som løb fra 2017 til 2024, er nu afsluttet, og evalueringen fra VIVE viser fremskridt i både trivsel og læringskompetencer hos de børn og unge, der har været en del af indsatsen, gennem Socialforvaltningen.
Mere end 1.700 fagprofessionelle, herunder blandt andre familiebehandlere, kontaktpersoner og socialrådgivere har i løbet af projektet fået kompetencer i opsporing, identifikation og arbejdet med traumer.
Og indsatsen har rykket ved noget, som ellers er svært, nemlig den dybe mistrivsel og læringsblokering, der ofte følger med når børn og unge har ubehandlede traumer.
- Det er tydeligt, at en systematisk, traumebevidst tilgang ikke bare styrker det enkelte barns trivsel, men også samarbejdet mellem de voksne, der arbejder omkring barnet. Med projektet har vi fået nye redskaber til at opdage og arbejde med traumer tidligt i barndommen, så vi kan forebygge alvorlige følger senere i livet, siger Claus Herbert, som er centerchef for Center for Børn og Unge i Socialforvaltningen i Københavns Kommune.
Styrket systematik og udvikling
Over 2.500 børn og deres familier har været en del af indsatsen, som både har omfattet opkvalificering af medarbejdere, metodeudvikling, ledelsesforankring og tæt tværfaglig koordinering.
Rammemodellen AoA, som er brugt i projektet, styrker den faglige refleksion, skaber overblik og hjælper med at identificere bagvedliggende årsager til børns og unges adfærd.
VIVE fremhæver i evalueringen især styrket systematik, større sammenhæng i indsatsen for udsatte børn og unge og en generel positiv udvikling blandt de børn, der har deltaget i projektet.
Hvad er AoA-modellen?
AoA-modellen (Analyse- og Arbejdsmodellen) er et redskab, der skaber en struktureret og traumebevidst ramme for arbejdet med børn og unge.
Modellen understøtter fagprofessionelle i at identificere sammenhænge mellem belastende oplevelser og adfærd samt i at tilrettelægge målrettede indsatser, der styrker børnenes trivsel og udvikling.
Kilde: Københavns Kommune.
Evalueringen viser bl.a., at der er et styrket samarbejde på tværs af faggrupper og myndighedsrådgivere, og så er der en positiv udvikling i børns trivsel og sociale funktioner, herunder forbedringer i sikkerhed, følelsesregulering, traumesymptomer, impulskontrol og problemløsning.
Projektet er støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond, Egmont Fondens sekretariat og Socialudvalget i Københavns Kommune.
Læs hele rapporten her.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.