
MORSØ: For mange folkeskoleelever får ikke lov til at være en del af det fællesskab, som findes i den helt almindelige skoleklasse. Det vil Morsø Kommune gerne rette op på. Derfor tager man nu fat på at "udfase" de specialklasser, som findes på alle øens fire folkeskoler, skriver Nordjyske.dk. Kommunens specialskole forbliver dog.
Specialklasserne er blevet så populære, at Morsø Kommune har placeret sig i toppen af en statistik over, hvor stor en del af folkeskoleeleverne der ikke går i den klasse, som de egentlig hører til. Og i overensstemmelse med en politisk vision for kommunens folkeskoler skal specialklasserne derfor nedlægges igen. Dog ikke på én gang, men over nogle år.
- Skolerne er nu begyndt at arbejde med, hvordan specialpædagogik kan arbejdes ind i de almindelige klasser, så man ikke behøver at blive fjernet fra fællesskaberne, fordi man har et specialpædagogisk behov. Vi vil gerne prøve, om vi kan blive så dygtige, at vi kan få de elever ind i de almene fællesskaber, siger Michael Dahlgaard, centerchef for skole- og dagtilbud i Morsø Kommune.
"Stærke fællesskaber"
Selvom ændringen af kommunens planer om specialklasser først sker med start fra skoleåret 2024/2025, har visionen og strategien om "stærke fællesskaber" også været tænkt i 2023. Således har både kommunen og skolerne haft for øje at inddrage og fastholde børnene i fælles fællesskaber:
Fælles mål og rammer – Skoleåret 2023/2024:
"Antallet af børn og unge, der i dag bliver henvist til specialpædagogiske tilbud, er stigende, og flere og flere børn og unge er derfor ikke en del af fællesskaberne i dagtilbuddet eller på den lokale folkeskole. Målet med kulturforandringen for arbejdet med børn og unge i Morsø Kommune er at skabe stærke fællesskaber, der hvor børnene og de unge er og i deres lokale miljø."
Dueholmskolen - Skoleudviklingssamtalen 2024:
"Med kulturforandringen er der fokus på at styrke fællesskaberne, det at være efterspurgt og mulighederne for deltagelse i stamklasserne. I den kontekst har vi fokus på at skabe en skole med endnu mere nærvær, ro og hvor vi ønsker tempoet generelt sat ned."
Sydmors Skole - Skoleudviklingssamtalen 2024:
"Vi vil på Sydmors Skole have en særlig opmærksomhed på, at vores børn i mellemform i højere grad tænkes ind i både faglige og sociale fællesskaber. Der skal tænkes i inddragelse, fremfor fysisk segregering, hvorfor planløsningen søges ændret i kommende skoleår."
mar
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.