Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Matematik-færdighed afgøres i børnehaven

Gode kompetencer fra børnehaven kan selv dårlig undervisning i skolen ikke ødelægge igen
KORT NYT25. MAJ 2012 9.57

Hvis man sender sit barn i en børnehave, som arbejder bevidst med at udvikle børnenes evner, opnår man ikke alene, at barnet bliver parat til at komme i skole. Den gode børnehave kan tilmed styrke børnenes evner så meget, at selv dårlig undervisning i skolen ikke kan ødelægge det igen.

Sådan lyder konklusionen fra den britiske professor Edward Melhuish, leder af Institut for Børne-, Familie- og Socialstudier ved Birkbeck, University of London. Sammen med en række kolleger har han siden 1997 gennemført en omfattende undersøgelse af 3000 britiske børn, hvis udvikling inden for emner som læsning, regning og sociale færdigheder er blevet kortlagt løbende. Det skriver Kristeligt Dagblad.

- Når vi ser på, hvilke faktorer der især påvirker børnene positivt, springer det i øjnene, at for læsefærdigheder er moderens uddannelsesbaggrund og kvaliteten af hjemme-læringsmiljøet meget vigtige. I forhold til regnefærdigheder er det vigtigste kvaliteten af indsatsen i børnehaven og de første skoleår. Og når vi måler på børnenes gennemsnitlige regnefærdigheder i 11-årsalderen, kan vi se, at 18 måneders førskoleundervisning har påvirket dem lige så meget som de efterfølgende seks års skolegang, forklarer Edward Melhuish.

lcl