Hovedstadskommunerne har igangsat et storoffensiv mod resten af landets kommuner. Der er tale om et desperat forsøg på at beskytte gamle privilegier. Der er ingen argumenter for at kommunerne i hovedstadsområdet skal have bedre vilkår end kommunerne i Vest- og Sydsjælland, Lolland, Falster, Fyn og Jylland. Lad os nu få et énstrenget udligningssystem!
Samlet set går pengestrømmen fra vest mod øst i vores samfund. Det har den altid gjort, og det gør den stadig. I Kaare Dybvads bog 'Udkantsmyten' fra 2015 er pengestrømmen fra provinsen til hovedstaden opgjort til op mod 30 mia. kr.!
Hovedstadskommunerne klynker over de mange penge, de sender til resten af landet. Sådan er det jo med udligning – man flytter midler fra velstillede kommuner med lavt udgiftsbehov til fattigere kommuner med højt udgiftsbehov. Men det er ikke synd for hovedstadskommunerne. De har gavn af de meget store pengestrømme, der går den anden vej.
Det passer jo ikke, at folk er fattigere i hovedstadsområdet. De bor bare et attraktivt sted, hvilket afspejles i huspriserne. Det skal udligningssystemet da ikke kompensere for. Vi sætter da heller ikke skatten ned i velhaverkvartererne i vores kommuner.
Meningsløse beregninger
Det passer heller ikke, at de har lavere serviceniveau. På ældreområdet er serviceudgifterne for eksempel 12 pct. højere i hovedstadsområdet. Det er pinagtigt, at de bliver ved med at fremføre det modsatte. De ved jo godt, at de henviser til en meningsløs indeksberegning fra ministeriet, hvor udgifter til førtidspension, kontanthjælp mv. er regnet med. Følger man logikken i det regnestykke, så giver det ’højere serviceniveau’ på Lolland, når de modtager en førtidspensionist fra hovedstaden. Det er jo helt sort!
Det samlede billede er, at selv efter udligning, så ligger de 50 fattigste kommuner uden for hovedstadsområdet. Når hovedstadskommunerne slår på, at de socialt mest udsatte kommuner ligger i hovedstadsområdet, så ved de godt, at de har fat i et hjørne, som udligningssystemet allerede kompenserer for.
Og de glemmer at oplyse om den anden side af ligningen, nemlig kommunernes økonomiske muligheder for at tage hånd om de sociale problemer. Kommunerne i resten af landet beder bare om, at der bliver brugt samme målestok for kommuner i hovedstaden som uden for hovedstaden.
Hovedstadskommunernes massive kampagne handler om et desperat forsøg på at beskytte gamle privilegier. De spørger, hvorfor Herning og Silkeborg ikke skal være med til at betale. Lad os tage dem på ordet - lad os lade Herning og Silkeborg og alle de andre kommuner i landet være med i den samme ordning som hovedstadskommunerne - det er netop det vi beder om!
Det klinger hult, når Thomas Gyldal truer med vælgernes dom. Alle de store partier – også det han er en del af - har altså flere vælgere uden for hovedstadsområdet. Vi håber, det her kan få Christiansborg til at se hvor store forskellene er blevet - vi kan ikke have en kløft mellem hovedstaden og resten af landet i vores land.
Borgmester i Esbjerg Jesper Frost Rasmussen (V)
Borgmester i Randers Torben Hansen (S)
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.