

LYNGBY-TAARBÆK: Et nyt samarbejde mellem kommunen og Røde Kors skal sikre hjælp og støtte i tilfælde af kriser, beredskabshændelser og katastrofer. Samarbejdet glæder borgmester Sofia Osmani (K):
- Uforudsete hændelser og kriser er desværre begivenheder, som også kan ramme os. Jeg håber naturligvis ikke at behovet opstår, men er glad for, at vi er forberedt med samarbejdsaftalen med Røde Kors, siger hun og forsætter:
- Med aftalen får kommunen mulighed for at trække på erfaringer og assistance fra Røde Kors, så vi kan vi få støtte og hjælp til borgerne, hvis der skulle opstå kritiske situationer, siger hun.
Samarbejdet tager udgangspunkt i kommunens forpligtelse til bl.a. at kunne yde en psykosocial indsats i form af fx krisestøtte og social assistance. Med samarbejdet kan Røde Kors mobilisere frivillige og ansatte og varetager opgaver, som særligt har fokus på mennesket, der er ramt eller berørt af en krisesituation.
Desuden giver det mulighed for at Røde Kors kan stille personale til rådighed og supplerer kommunens øvrige indsatser.
- Samarbejdet mellem kommunen og Røde Kors Lyngby-Taarbæk betyder, at vi systematisk bliver indtænkt i en krisesituation. Vi har frivillige ressourcer lokalt, der kan være relevante for kommunen at trække på i en krisesituation, lyder det fra formand i Røde Kors Lyngby-Taarbæk, Tony Lindemann Bøgh.
Røde Kors kan bl.a. varetage eller understøtte med følgende opgaver:
- Krisestøttende aktiviteter, herunder psykisk førstehjælp, informere borgere om almindelige krisereaktioner og hvor de kan henvende sig ved yderligere behov.
- Bemanding af Evakuerings- og Pårørendecentre.
- Social assistance, herunder uddeling af forplejning, logistiske opgaver og praktisk hjælp.
- Etablering af psykosocial hjælpelinje (callcenter).
Kilde: Lyngby-Taarbæk
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.