Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Lokale medier vil konkurrere med Facebook

KORT NYT1. MAR 2021 11.13

Mediekoncernen Jysk Fynske Medier opretter nye, ultralokale, digitale betalingsmedier, der skal sikre den lokale mediedækning, skriver Århus Stiftstidende. Det sker, fordi en lang række lokalaviser er forsvundet de seneste ti år og efterlader store geografiske områder og store kommuner uden mediedækning.

Koncernen, der er den andenstørste private mediekoncern i landet, vil investere 30 mio. kr. i projektet med 20 nyansatte journalister, som i første omgang skal dække kommunerne Skanderborg, Favrskov, Norddjurs og Syddjurs, hvor Århus Stiftstidende selv nedlagde sin lokaldækning i 2017, samt en række bydele i Aarhus og København.

- Nej, det er ikke en kamp mod kolleger i mediebranchen. Det er en direkte kamp mod tech-giganterne for at sikre demokratiet, og derfor inviterer vi også andre medier til at samarbejde med os. Man kan sagtens - ja, vi bør være flere sammen om at udvikle sådan en forretning, siger adm. direktør Jesper Rosener. 

ibs