DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Langt til den digitale folkeskole

Langt til den digitale folkeskole

Forældre er utilfredse med it-færdighederne i folkeskolen, viser ny undersøgelse fra KMD. Balancen mellem mål og midler er helt hen i vejret, mener Skolelederforeningen
15. JUN 2012 11.58

BORNHOLM: Det skorter ikke på høje politiske ambitioner for den digitale folkeskole, men i klasselokalerne er de digitale muligheder og færdigheder langt fra i top.

Det viser en rundspørge blandt forældre til børn i folkeskolen foretaget af KMD Analyse.

For eksempel angiver 50 pct. af forældrene, at deres barns folkeskole er for langsom til at tage ny teknologi og nye it-værktøjer i anvendelse i undervisningen.

Samtidigt er 38 pct. af forældrene i ringe grad eller slet ikke tilfredse med det it-udstyr, som deres barns folkeskole råder over.

- Det er ligegyldigt, at man på en skole har en masse computere, hvis de ikke duer eller ikke bliver anvendt. Det er afgørende, at de midler, som blandt andet er blevet afsat i kommuneaftalen, bliver brugt fornuftigt, siger Benedikte Ask Skotte, landsformand for foreningen Skole og Forældre.

Savner strategier
Formand for Skolelederforeningen Anders Balle mener, der er lang vej til at kalde folkeskolen digitaliseret, som ønsket er i 2015.

- Målsætninger alene gør det ikke. Der skal følges op på de målsætninger. De skal gøres realistiske, og de skal gøres gennemførlige. Målsætningerne for folkeskolen er tårnhøje, og økonomien skæres ned i voldsom grad. Det hænger slet ikke sammen, siger Anders Balle.

Benedikte Ask Skotte mener forholdene er meget forskellige fra skole til skole, og det er også det, som mange forældre reagerer på. De bliver frustrerede, når de ser bedre it-kundskaber og it-udstyr på naboskolerne.

Hun mener, kommunerne bør sætte ind for at løfte den digitale folkeskole.

- Der er ikke tvivl om, at hvis kommunen lægger et pres og en strategi for det, så vil skolerne også have nemmere ved at tage det til sig, og skolerne vil kunne finde løsninger og tage ansvar for, at det lykkes, siger Benedikte Ask Skotte.

Udvalgte resultater fra KMD's Analyse
52 pct. af forældrene mener, at deres barns folkeskole er bagud eller markant bagud i forhold til barnets anvendelse af it i fritiden.
49 pct. af forældrene mener, at deres barns folkeskole i nogen grad er god til at lære eleverne at bruge it i en faglig sammenhæng. 25 pct. mener, at det gælder i høj grad eller meget høj grad, mens 19 pct. mener, at det i ringe grad eller slet ikke er tilfældet.
38 pct. af forældre er i ringe grad eller slet ikke tilfredse med det it-udstyr som deres barns folkeskole råder over. 36 pct. er i nogen grad tilfreds, mens 12 pct. i høj grad eller i meget høj grad er tilfreds.
15 pct. af forældrene mener, at lærerne har de nødvendige kompetencer til at sikre en optimal brug af it og digitale læremidler i undervisningen. 42 pct. mener at det gælder i nogen grad, mens 20 pct. mener at det gælder i ringe grad eller slet ikke.
77 pct. af forældrene mener, at man fra politisk side skal opprioritere anvendelsen af it i folkeskolen.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført på nettet blandt 1.000 repræsentativt udvalgte respondenter i Userneeds' Danmarkspanel i alderen 18 - 65 år. Kun respondenter, der har børn i folkeskolen har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Userneeds i perioden 15.- 25. maj 2012.