
VARDE: Børnene fra to landsbyer i Varde Kommune bliver, når skolen begynder, kørt i skole af en ny landsbypedel. Med støtte fra Velfærdsministeriet indfører Varde Kommune ekstra hjælp til praktiske opgaver i to landsbyer og afprøver ved samme lejlighed en ny, fleksibel model for skolekørsel, oplyser kommunen.
Med den ekstra service vil Varde Kommune gøre det lettere for landsbyerne Nordenskov og Næsbjerg at tiltrække tilflyttere:
- Det er en del af vores udviklingspolitik, at det skal være attraktivt at bo i landsbyerne, og det her er et af initiativerne, siger direktør Bent Peter Larsen, direktør for Plan, Kultur og Teknik.
I landsbyen Nordenskov er pedelordningen et offentligt-privat samarbejde. Varde Kommune samarbejder med Lunde Turistfart, der sørger for skolebus samt chauffør og pedel i én og samme person. Han skal køre børn fra begge landsbyer i skole. Som sin kommunalt ansatte kollega i Næsbjerg, skal han også bruge 300 timer årligt på ekstra praktisk hjælp til landsbyen og samarbejde tæt med skole og borgerforeninger:
- Det er virkelig et godt tiltag, og det skal vi benytte os af, for skal vi have folk til at slå sig ned i byen, er det vigtigt, at der ser godt ud, når de kommer på besøg. Der skal være lækkert at være, og at man skal kunne se, at der er styr på tingene, siger Peder Foldager, formand for udviklingsrådet Helle Vest.
ka
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.