Øget tid til den enkelte elev, flere fælles oplevelser og tolærerordninger er afgørende for klassefællesskaberne rundtom på landets skoler, hvor 500.000 elever – herunder 50.000 nye børnehaveklasseelever – nu vender tilbage efter sommerferien. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
Formanden for foreningen, Gordon Ørskov Madsen, peger på vigtigheden af stærke fællesskaber for både den faglige og sociale udvikling af eleverne og advarer om, at fællesskaberne har været under pres. For at skabe bedre rammer for fællesskaber er det vigtigt med investeringer i læreres arbejdsmiljø og at sørge for, at det er de uddannede lærere, der underviser, mener han.
98 pct. af lærerne ønsker mere tid til den enkelte elev, mens 97 pct. ønsker mere fokus på relationsarbejde, og 94 pct. ønsker bedre muligheder for fælles oplevelser. For at skabe gode forudsætninger for arbejdet med fællesskaber angiver lærerne, at det er en fordel at undervise færre klasser og have flere lærere involveret i undervisningen.
lgn
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.