Halvdelen af landets folkeskolelærere mener, at grænsen for den inkluderende specialundervisning er mere end nået. 49 pct. af de adspurgte lærere svarer i en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, at for mange elever med særlige behov er inkluderet i normalundervisningen. Men de politiske mål er, at flere børn med særlige behov skal inkluderes i undervisningen, og kravet om flere børn med massive pædagogiske behov presser lærerne.
- Jeg tror, tallet dækker over, at mange lærere føler, at de ikke er klædt på til opgaven, fordi de savner hænder og mere efteruddannelse til en opgave, de rigtig gerne vil løse, siger næstformand i Danmarks Lærerforening, Dorte Lange.
Hos børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) er der lydhørhed overfor lærernes ønsker om mere efteruddannelse.
- Jeg mener, at det er positivt, at lærerne mener, de kan løfte opgaven, hvis de får den rigtige vejledning og efteruddannelse, og det peger jo fremad mod nogle af de ting, vi skal til at diskutere til foråret, hvor vi også vil komme med forslag til lovændringer på området. Fordi vi skal inkludere flere, siger Christine Antorini.
terp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.