Kursus til førstegangsforældre på Frederiksberg er godt for parforholdet
Foto: Mads Jensen, Ritzau Scanpix

Kursus til førstegangsforældre på Frederiksberg er godt for parforholdet

Forældre er mere tilfredse med forældresamarbejdet og parforholdet efter kommunalt kursus, mens man ikke kan måle nogen effekt hos barnet, viser evaluering.
11. MAJ 2020 8.02

FREDERIKSBERG: Mødre, der har deltaget i Frederiksberg Kommunes forældrekursus 'Dit første barn', er mere tilfredse med parforholdet og forældresamarbejdet, mens deres partner også føler en større involvering i barnet. Det viser Vives evaluering af forsøget, der har løbet i perioden 2016-2019.

Evalueringen bygger på et lodtrækningsforsøg, hvor to tredjedele af de deltagende forældre blev tildelt kurset, mens den sidste tredjedel fungerede som kontrolgruppe. Og de mødre, som har gennemført kurset, er altså mere tilfredse i parforholdet end kontrolgruppen ti måneder efter barnets fødsel. Samtidig siger mødrene, at de modtager mere opmærksomhed fra deres partner, og at forældresamarbejdet er bedre.

- Vi ser en positiv effekt af kurset på mødrene: Ud over et bedre parforhold rapporterer mødrene også, at de er mindre stressede end mødrene i kontrolgruppen, og de scorer lavere, når vi stiller dem spørgsmål om efterfødselsreaktioner, siger seniorforsker Miriam Wüst, der står bag evalueringen.

Ingen effekt hos børnene

Samtidig har et af de centrale mål med kurset været at inddrage begge forældre mere ved blandt andet at invitere partneren med til alle kursusgange – også til dem, der ligger før fødslen, hvor det 'klassiske tilbud' – fx hos jordemoderen – typisk ikke er særligt målrettet partneren. Resultatet er, at de partnere, der har deltaget i kurset, ifølge evalueringen er mere involverede i deres barn end partnere i kontrolgruppen, ligesom de også deltager i flere omsorgsopgaver.

- Vi har i vores forskningsprojekt sat fokus på at samle data også for partneren – og ikke kun moren. Derfor kan vi se, at forældrekurset bidrager til at involvere begge forældre i omsorgen for barnet, og at effekten kan spores i den praktiske hverdag i familierne, siger Miriam Wüst.

Til gengæld er der ingen målbar effekt at finde hos børnene selv. Evalueringen kan ikke måle nogen forskel i den sociale og følelsesmæssige udvikling mellem børn fra kontrolgruppen og børn, hvis forældre har deltaget i kurset.

- Helt overordnet finder vi ikke nogen effekt hos børnene. Men undersøgelsen viser tydeligt, at man kan påvirke forældrenes roller og deres involvering i familien på et tidligt tidspunkt, og det betyder også, at kurserne har potentiale til at påvirke familien i en positiv retning på længere sigt, siger Miriam Wüst.

eo

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev