Undervisningsminister Bertel Haarder vil styrke de kreative og praktiske fag i folkeskolen
15. AUG 2008 7.20
Undervisningsminister Bertel Haarder vil have folkeskolen til at opprioritere de praktiske og kreative fag. Han tror, at eleverne i fag som idræt og musik lærer den nødvendige disciplin, som kan smitte af på deres indsats i de boglige fag.
- Jeg er overbevist om, at hvis man sætter mål og stiller krav i de kreative fag og bruger dem til at opøve koncentrationsevne og højre hjernehalvdel, så har det en betydning for de andre fag.
Den disciplinering, der ligger i at øve sig på et instrument eller synge i kor med andre, vil uundgåeligt smitte af på de andre fag. Kan man koncentrere sig om det ene, så kan man også koncentrere sig om det andet, siger undervisningsministeren til Berlingske Tidende.
Bertel Haarder er sammen med kulturminister Brian Mikkelsen ved at vurdere, hvordan de kan styrke de kreative fag i folkeskolen.
Bertel Haarder mener, at mange af folkeskolens musiktimer læsses af på lærere uden faglig baggrund og bruges som skemaudfyldningsfag, når en lærer lige mangler en eller to timer i sit skema.
- Det duer ikke. I så fald må de hellere bruge en lærer fra den kommunale musikskole, som også kan bruges til morgensang, siger Haarder.
Undervisningsministeren var i juni i samråd i Folketinget om netop musikundervisningen. Det var indkaldt af Pernille Vigsø Bagge fra SF på baggrund af en undersøgelse fra musiklærernes forening, der påviste, at 40 procent af skolerne ikke lever op til det vejledende timetal i musik.
- Jeg er overbevist om, at hvis man sætter mål og stiller krav i de kreative fag og bruger dem til at opøve koncentrationsevne og højre hjernehalvdel, så har det en betydning for de andre fag.
Den disciplinering, der ligger i at øve sig på et instrument eller synge i kor med andre, vil uundgåeligt smitte af på de andre fag. Kan man koncentrere sig om det ene, så kan man også koncentrere sig om det andet, siger undervisningsministeren til Berlingske Tidende.
Bertel Haarder er sammen med kulturminister Brian Mikkelsen ved at vurdere, hvordan de kan styrke de kreative fag i folkeskolen.
Bertel Haarder mener, at mange af folkeskolens musiktimer læsses af på lærere uden faglig baggrund og bruges som skemaudfyldningsfag, når en lærer lige mangler en eller to timer i sit skema.
- Det duer ikke. I så fald må de hellere bruge en lærer fra den kommunale musikskole, som også kan bruges til morgensang, siger Haarder.
Undervisningsministeren var i juni i samråd i Folketinget om netop musikundervisningen. Det var indkaldt af Pernille Vigsø Bagge fra SF på baggrund af en undersøgelse fra musiklærernes forening, der påviste, at 40 procent af skolerne ikke lever op til det vejledende timetal i musik.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.