Landets kommuner spenderer millionvis af kroner på at fremhæve sig selv over for potentielle tilflyttere og private virksomheder. Det skriver DR Midt og Vest.
Fx skal byrådet i Viborg onsdag beslutte, om kommunen skal nidoble sitmarkedsføringsbudget fra 500.000 kr. til 4,5 mio. kr. En forslag, borgmester Søren Pape Poulsen (K) håber bliver vedtaget.
- Jeg håber, at vi kan blive enige, for det er et led i, at Viborg skal vækste endnu mere, end vi gør i dag. Og der skal vi altså også bruge nogle markedsføringskroner.
Og mange andre kommuner gør som Viborg i håbet om, at kommunerne får en særlig positiv plads i bevidstheden hos både små og store skatteydere og arbejdsplader. Men der findes ingen garanti for, at kommunernes udgifter til markedsføring rent faktisk fører øget indtjening med sig, siger Høgni Kalsø Hansen, der er lektor ved Center for Strategisk Byforskning under Københavns Universitet.
- Det er usikkert, om man får noget ud af det. Der er kommuner, der klarer sig godt uden at have et stort markedsføringsbudget. Omvendt er der kommuner, som klarer sig dårligt, selvom de har et stort budget. Så det er svært.
hns
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.