dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Kommunale 10. klasser knap så dygtige

En ny rapport viser, at mange elever i efterskolernes 10. klasser er fagligt stærke ift. eleverne i de kommunale 10. klasser
KORT NYT
19. DEC 2011 6.20

En ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) konkluderer, at mange elever tager 10. klasse på efterskole, selv om de klarer sig godt i skolen. Samtidig fravælges det ekstra skoleår af en del elever med dårlige karakterer og behov for et fagligt løft. De går i stedet direkte fra folkeskolens 9. klasse til erhvervsskolerne. Det skriver Berlingske.

- Jeg er sikker på, at de unge får et positivt udbytte af at tage 10. klasse på en efterskole. Men hvis vi år efter år oplever, at der er knappe ressourcer i uddannelsessystemet, kan vi komme til at stå i en situation, hvor vi måske bruger ressourcerne på de forkerte, siger Jørgen Søndergaard, der er formand for Skolerådet.

Ifølge EVA-undersøgelsen kommer elever, der vælger 10. klasse på efterskole, fra hjem med højere uddannelse og ditto indtægt end eleverne i de kommunale 10. klasser. Efterskoleeleverne har også bedre karakterer med fra folkeskolen, end de øvrige 10. klasses elever. Begge elevgrupper vil gerne gå i 10. klasse for at dygtiggøre sig fagligt.

lcl

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/kommunale-10-klasser-knap-saa-dygtige

GDPR