Undersøgelsen viser, at kommunerne i 61 pct. af sagerne inden for en måned afklarer, om underretningen giver anledning til at iværksætte en grundigere undersøgelse af barnets forhold i form af en § 50 undersøgelse.
I lidt under halvdelen af disse sager foretages der en § 50 undersøgelse. I lidt over halvdelen har kommunerne besluttet, at der ikke skal iværksættes en undersøgelse af barnets forhold. Som regel fordi en undersøgelse allerede er sat i gang eller netop er afsluttet.
I 36 pct. af sagerne har kommunerne efter en måned ikke afgjort, om underretningen giver anledning til at iværksætte en undersøgelse. Årsagerne er ifølge kommunernes oplysninger bl.a., at der afventes yderligere oplysninger fra forældre eller fagfolk. Kommunerne må ifølge loven maksimalt være fire måneder om at gennemføre en undersøgelse.
3 procent af sagerne er uoplyste.
- Det er positivt at få afklaret, at kommunerne typisk har gode procedurer for at følge op på de underretninger, som de modtager. Det har stor betydning for, at det enkelte barn får hjælp hurtigt og inden problemerne vokser sig store.
- Men der er selvfølgeligt stadig rum for forbedringer og derfor er undersøgelser som denne meget nyttige. Det er vigtigt, at sikre hurtig hjælp til udsatte børn og unge og derfor skal man være særligt opmærksom på de sager, hvor der ikke inden for en måned træffes afgørelse om, hvad der skal ske. Velfærdsministeriet vil derfor drøfte med KL, hvordan vi yderligere kan sikre hurtig handling i disse sager, siger velfærdsminister Karen Jespersen
I 69 procent af sagerne har kommunerne inden for en uge sendt underretteren en bekræftelse på, at underretningen er modtaget.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.