dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
5.c på Dragør Skole Nord - læreren er ikke nødvendigvis nyuddannet. (Foto: Klaus Holsting)

Hver sjette nyuddannede lærer forlader folkeskolen efter første år

Skolelederformand Claus Hjortdal efterlyser mentorordninger og måske et reduceret timetal

En analyse foretaget af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at hver sjette nyuddannede lærer forlader folkeskolen inden for det første år og finder et andet arbejde uden for grundskolen.

Det er ikke hensigtsmæssigt, mener Claus Hjortdal, formand for skolelederne.

- Det er ikke hensigtsmæssigt, og det skal vi kunne gøre bedre. Det er samfundsøkonomisk helt galt, at vi uddanner nogen, som stopper igen.

- Vi har brug for dem ude på skolerne, siger han og henviser til, at flere kommuner har svært ved at rekruttere lærere.

Robusthed
Det helt store spørgsmål er overgangen fra uddannelse til et fast job i folkeskolen. En overgang, der ifølge Claus Hjortdal bør være blødere og er et fælles ansvar fordelt mellem uddannelserne, kommunerne og de enkelte skoler.

- Der er et mangesidet ansvar i det her. Vi er nødt til at sørge for, at de studerende er så robuste som muligt, når de kommer ud fra læreruddannelserne. Kommunerne har et fælles ansvar for at sikre, at vi som kommunal indsats kan støtte op om lærerne, så der er en ressource specielt rettet mod de nyansatte, siger han.

En sådan indsats kunne være en form for mentorordning og muligvis et reduceret timeantal kombineret med hjælp og støtte fra blandt andet ledelse og kolleger.

De nyuddannede glemt lidt
Men det er ikke noget nyt koncept, oplyser formanden. Da folkeskolen havde flere penge, var det en fast standard i en lang periode i 90’erne og 00’erne. Det var en service, som skolerne kunne give.

- Den kommunale økonomi er strammet så meget, at det er rigtig svært at finde overskud i skolernes økonomi til at give sådan nogle ordninger. Og derfor har kommunerne også et ansvar for at få det til at lykkedes, siger han.

Til spørgsmålet om folkeskolen er blevet for hård til de nyuddannede lærer, svarer formanden:

- Vi har haft meget fokus på hele omstillingsprocessen, og der har vi måske lidt glemt de nyuddannede. Økonomien er også blevet mere stram, så vi har færre penge til at give de nye lærere luft i deres skema.

Ritzau

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/hver-sjette-nyuddannede-laerer-forlader-folkeskolen-efter-foerste-aar

GDPR