Det var skolens læsevejleder i indskolingen, Ann Jensen, der fik idéen og lavede oplægget til klubben. Sammen med Michael Agerholm, der er leder af fritidsordningen, er hun også tovholder på projektet. Første runde foregik i fritidsordningen i oktober - november sidste år. Læseklubben fortsætter i år.
Formålet er at give de yngste elever lyst til at læse i en tidlig fase af deres læseudvikling ved blandt andet at høre gode historier. Samtidig får de stimuleret deres sprog og ordforråd. De store elever bliver til gengæld dygtigere til at læse højt.
Undervisningsminister Bertel Haarder glæder sig over projektet.
- Det er et fremragende initiativ, der er taget på Vallensbæk Skole. At kunne læse er forudsætningen for at følge med i skolens fag og vigtigt for at klare sig på arbejdsmarkedet. Læseklubben giver ikke bare dygtigere børn, men også gladere børn, fordi de gennem projektet lærer hinanden godt at kende. Jeg glæder mig til at besøge skolen snarest, siger han.
Vallensbæk Kommunes borgmester Kurt Hockerup er stolt over, at Vallensbæk Skole er udpeget som månedens gode eksempel i marts.
- Det er skønt, at medarbejderne får den anerkendelse de fortjener for deres initiativer. Jeg synes, at den gode idé og projektet fortjener en helt kontant anerkendelse. Derfor har jeg taget 5.000 kr. med til dem, som skolen bl.a. kan bruge til indkøb af læsespil. Spillene kan fungere som supplement for de små elever i læseklubben.
Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, fremhæver, at læseklubben er en gevinst for hele skolen.
- Her er endnu et eksempel på initiativrige lærere og pædagoger, der med deres engagement giver deres elever de bedste muligheder for at klare sig godt fagligt og socialt. Både de og eleverne har stor glæde af initiativet, siger han.
Vælges med omhu
Læseklubben er et tilbud til elever, der har brudt læsekoden, og nu har brug for at træne den svære kunst med en voksen. Den er altså ikke en erstatning for støtteundervisning. De yngste elever bliver udvalgt af deres dansklærer i samarbejde med deres forældre og bliver hver hjulpet af en ældre elev.
Læsevennerne vælges med omhu til opgaven fra 8. og 9. klasse. De skal ansøge om at blive læsevenner, bliver ansat på kontrakt og aflønnet for deres arbejde af Vallensbæk Kommune. Over fire eftermiddage blev de sidste gang forberedt på opgaven gennem kurser i børnelitteratur, højtlæsning, børns læseudvikling samt undervisning i at være rollemodeller for yngre børn.
Skoleleder for Vallensbæk Skole, Annette Belling, fremhæver, at begejstring og glæde har været kendetegnende for læseklubben før og efter den gik i gang.
- Vi fortsætter projektet. Dels fordi det har haft en meget positiv effekt. Dels fordi ældre som yngre elever og deres forældre har efterspurgt det. Ud over at gøre børnene til bedre læsere, er læseklubben også med til at løse konflikter ved, at vi skaber venskaber i faglighedens navn. Det, der binder skolen sammen, er jo måden, vi er i stand til at skabe relationer på, siger hun.
Evalueringen af projektets første runde viser, at alle involverede har haft stor glæde af det. Forældre til de yngste elever fortæller blandt andet, at deres børn blev mere sikre læsere og i perioden læste flere bøger hjemme end normalt.
Månedens gode eksempel
Hver måned peger Undervisningsministeriet og Danmarks Lærerforening på en skole som ’Månedens gode eksempel.’ Formålet er at skabe et positivt billede af det engagement, der bærer folkeskolen, og gøre det muligt for skolerne at drage nytte af andres succeser.
Skoleledere, skolebestyrelser og lærere har mulighed for at indstille deres skole. Alle indstillinger til at blive 'Månedens gode eksempel' bliver lagt frem på Undervisningsministeriets hjemmeside som en slags database med inspiration til andre skoler.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.