Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Grønne kommuner siger nej tak til reklamer

De seks Green Cities-kommuner opfordrer Forbrugerombudsmanden til at lade daginstitutioner slippe for reklamer. Det kræver en ændring af 'Reklamer - Nej tak'- ordningen
29. JUL 2011 10.40

Hver femte danske husstand har sagt nej til reklamer, siden den nye 'Reklamer - Nej tak'-ordning blev iværksat i 2009. Det har sparet miljøet for adskillige ton CO2 allerede. Men miljøgevinsterne kunne blive væsentligt større, hvis også kommunale institutioner som børnehaver, plejehjem og skoler kunne sige nej til reklamer. Det kommunale samarbejde Green Cities indleder nu en indsats for at sikre en bredere favnende 'Reklamer - Nej tak'- ordning.

- Enhver postkasse bør kunne udstyres med et 'Reklamer - Nej tak', uanset om den tømmes af en borger, en institutionsleder eller en direktør. Derfor vil vi på det kraftigste opfordre Forbrugerombudsmanden til at sikre, at erhvervsdrivende og institutioner fremover kan sige 'Reklamer - Nej tak' på samme vilkår, som der gælder for private husstande i dag, siger Leif Pedersen (SF), formand for Miljø- og Planudvalget i Albertslund Kommune og formand for Green Cities.

Gavner hverken medarbejdere eller miljø

Ifølge en ny rapport fra DTU -miljø modtager private husstande i gennemsnit 60 kilo reklamer om året. Green Cities vurderer, at det samme tal gælder kommunale institutioner. Det svarer årligt til 140 kg CO2 pr institution. Et tal som Green Cities ønsker at mindske.

- Som grønne kommuner vil vi gerne have mulighed for at sige nej-tak til reklamerne og dermed undgå unødig CO2-udledning. Desuden har de fleste institutioner ikke tid til at læse reklamer i deres arbejdstid, og der er dermed kun besvær forbundet ved at bortskaffe dem, siger Leif Pedersen.

Den eksisterende 'Reklamer - Nej tak'-ordning er blevet til i et fællesskab mellem Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet og distributørerne. Den afløste en tidligere ordning i 2009 og indebar, at alle husstande skulle sige nej på ny. Forbrugerombudsmanden har oplyst at ordningen pt. er til evaluering.

- Vi opfordrer til, at Forbrugerombudsmanden og forhandlingsparterne udvider 'Reklamer - Nej tak-ordningen hurtigst muligt. Hverken institutionerne eller miljøet kan være tjent med de enorme mængder papir, tryksværte og transport, der spildes på markedsføringsmateriale, ingen læser, siger Leif Pedersen.

krn